NAMA AHLI KUMPULAN:
KHAIRUL IKHWAN
BIN ZARRUDIN(06DEM17F1010)
MUHAMMAD FITRI
FAHMI BIN MOHD SOBRI(06DEM17F1025)
ABDUL AZIZ BIN
SULAIMAN(06DEM17F1040)
MUHD RIZKY ADHA
BIN JASMIN(06DEM17F1045)
KHAIRUL HAZIQ
SYAHMI BIN KHAIRUHISHAM(06DEM17F1065)
KELAS: DEMS2S2
PROGRAM:
DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK
JABATAN:
JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL
SESI PENGAJIAN:
DISEMBER 2017
KOD NAMA KURSUS:
DUA2012 (SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTRAAN DALAM ISLAM)
NAMA PENSYARAH:
ENCIK SUHAIMI BIN SAMAD
TAJUK PROJEK:
BAB 5(Keadah Fiqah dalam Sains Teknologi dan Kejuteraan)
BAB 5: Keadah Fiqah dalam Sains Teknologi dan
Kejuteraan
Pengenalan
Keadah fiqah merupakan satu prinsip umu yang dijadikan
sebagai satu panduan umum dalam pembinaan hukum-hukum Islam apabila masalah-masalah
baharu yang memerlukan keputusan hukum yang cepat. Prinsip umum ini membolehkan
sesuatau masalah baharu yang timbul diselesaikan dengan mudah mengenai hukumnya
yang sebenar melaui rujukan kepada sumber-sumber hukum lain.Pengunaan kaedah fiqah
tidak akan menafikan nas-nas al-Quran dan hadis tetapi kedua-dua sumber utama
tersebut amat penting untuk memahami syariat dan muamalah manusia. Kaedah fiqah
ini dapat memberikan hukum secara cepat apabila sesuatu permasalahan timbul.
Pengertian Kaedah
Fiqh
Terdapat
pelbagai pentakrifan menurut pandangan ulama dahulu dan sekarang, Kaedah fiqah
ialah gabungan daripada dua perkataan bahasa Arab, iaitu qawaid dan fiqh. Qawaid daripada kata jamakqaidah yang bermaksud asas rumah, tapak atau prinsip
(Zulekha Yusoff, 2011). Perkataan kedua iaitufiqah ialah kumpulan kaedah atau formula bagi menentukan
hukum sesuatu perkara atau isu.
Menurut
istilah syarak pula, kaedah fiqh ialah sesuatu hukum yang secara umumnya
terpakai kepada kebayakan masalah-masalah cabang. Dalam istilah perundangan
pula, kaedah fiqah disebut sebagai ‘principle’, namun dibentuk dalam perkataan
yang amat ringkas dan padat di samping mempunyai makna yang luas bagi mencakupi
semua masalah cabang atau furu’ yang
berkaitan dengannya. Furu’ membawa
maksud prinsip-prinsip fiqah yang bersifat umum dalam bentuk nas pendek yang
mengandungi hukum umum bersesuaian dengan bahagian-bahagiannya. Sebahagian
ulama mentakrifkan kaedah fiqah sebagai kaedah-kaedah hukum bersifat umum yang
diambil daripada dalil-dalil al-Quran dan hadis. Kaedah-kaedah tersebut menjadi
asas kepada kaedah yang dapat disesuaikan dengan semua juz’iyyah atau menjadi cabang dalam
perbahasan ilmu fiqah sahaja.
Oleh
itu, qawaid fiqhiyyah ialah
kaedah fiqah dalam perundangan Islam yang menjadi asas untuk memahami dan
mengembangkan fiqah Islam tentang kaedah hukum. Kaedah fiqah ini dilaksanakan
selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW dan segala hukumnya tidak ada pembatalan
lagi. Namun, kaedah ini memerlukan jalan-jalan hukum yang berbentuk luas dan
mencakupi pelbagai bidang untuk membuka peluang manusia menggunakan akal yang
berpandukan nas supaya mereka berijtihad.Qawaid
fiqhiyyah yang terdapat dalam Fiqh
Islami bukan dicipta secara sekali gus seperti terbentuknya
undang-undang yang digubal oleh pihak tertentu, tetapi pemahamannya berupa teks
atau nas-nasnya yang digubal secara beransur-ansur ketika ilmu fiqah sedang
berkembang pesat sekitar kurun ketiga dan keempat Hijrah oleh tokoh-tokoh ulama
daripada beberapa mahab dalam kalanganahli
Takhrij (ahli yang tidak mampu ijtihad tetapi mempunyai kefahaman
seperti imam al-Razi dan lain-lain).
Qawaid Fiqhiyyah diwujudkan
secara musyawarah (perbincangan), percubaan dan penggilapan oleh tokoh-tokoh
agung para fuqaha daripada pelbagai mazhab ketika mendapatkan alas an dan
dalil. Keistimewaan kaedah fiqah ialah teksnya yang dibentuk dan disusun dalam
beberapa kalimah ringkas dan padat dalam lafaz umum. Sungguhpun ringkas dan
padat, maknanya sangat luas dan mencakupi cabang-cabang masalah yang
terperinci. Kaedah fiqah tidak merangkumi kesemua masalah yang tertentu kerana
boleh dikatakan hampir setiap kaedah itu tidak boleh dipakai dalam
masalah-masalah tertentu yang dikecualikan daripadanya atas sebab-sebab
tertentu (Mohd Salleh, 1999). Kesimpulannya, kaedah fiqah merupakan suatu
kaedah dalam undang-undang Islam yang disusun oleh para ulama dan fuqaha agar
menjadi asas untuk memahami dan mengembangkan fiqah Islam.
Peranan
Kaedah Fiqh
Terdapat beberapa peranan kaedah fiqah dalm sains teknologi
dan kejuteraan Islam.
i. Memudahkan
pemahaman terhadap hukum-hakam untuk diguna pakai dalam persoalan sains
teknologi dan kejuruteraan.
Kaedah fiqah telah menetapkan formula teras
atau asas untuk diguna pakai sebagai rujukan sebelum memulakan sesuatu
penyelidikan. Setiap persoalan baharu yang timbul dalam kajian sains, teknologi
dan kejuruteraan boleh dirujuk kepada al-Quran dan hadis serta kaedah fiqah
bagi menentukan sesuatu hukumnya yang timbul. Hal ini menunjukkan bahawa kaedah
fiqah adalah sebagai garis panduan kepada para saintis dan teknokrat dalam
melaksanakan uji kaji mereka. Justeru, segala ciptaan dan inovasi yang
dihasilkan sebenarnya menjurus kepada kaedah fiqah.
ii. Membantu
manusia khususnya para saintis, teknokrat dan jurutera untuk menyelesaikan
persoalan yang melibatkan isu-isu dalam bidang sains teknologi dan
kejuruteraan.
Kaedah fiqah telah membantu saintis, teknokrat
dan jurutera untuk mengenal pasti dan menyelesaikan isu dalam operasi mereka.
Isu-isu dalam sains teknologi dan kejuruteraan mampu ditangani melalui panduan
kaedah ini supaya perasi dalam penyelidikan dan inovasi mendapat keberkatan
Allah SWT.Justeru,dengan adanya kaedah fiqah ini,para saintis dan golongan
teknorat akan dapat mengatasi masalah kesulitan manusia dan membantu
menyelesaikan masalah fiqah yang berlaku dalam masyarakat pada hari ini.
iii. Menyediakan
keperluan hukum-hukum yang menyeluruh bagi menangani isu-isu kecil dalam bidang
sains teknologi dan kejuruteraan
Hukum-hukum
yang sudah ditetapkan dalam kaedah fiqah sangat sesuai ntuk menjawab segala
persoalan tentang cabang atau sampingan yang timbuk dalam perkara berkaitan
bidang sains teknologi dan kejuruteraan .Isu-isu yang berkaitan sains teknologi
dan kejuruteraan amat luas dan memerlukan kaedah ini bagi membantu mencari
jalan keluar dan menyelesaikan masalah hukum dari sudut syarak, Pelbagai kajian,ciptaan dan
inovasi telah dilakukan oleh para saujana dunia yang memerlukan
penyelesaiaan dan jawapan terhadap isu dan permasalahan yang timbul
berdasarkan hukum menurut perspektif Islam.
Konsep Asas Kaedah Fiqah yang Bertepatan dengan Sains
Teknologi dan Kejuteraan
Terdapat lima kedah asas yang terkandung dalam
penulisan-penulisan fuqaha Isalm mengenai penepatan kaedah fiqah dalam sesuatu
hukum yang timbul. Kaedah ini mempunyai
maksud serta dijadikan sebagai sumber rujukan oleh para fuqaha,pengkaji serta
ilmuan Islam.
i.
Setiap
Perkara Dinilai Berdasarkan Tujuan atau Niat
Kaedah ini
bermaksud bahawa setiap perkara itu merujuk tujuan sesuatu perkara yang
dilaksanakan atau setiap hukum bagi amalan seseorang sama ada pertuturan atau
perbuatan bergantung pada niat atau tujuannya. Setiap amalan yang dilakukan
oleh mukalaf adalah bergantung pada niatnya.
Kaedah ini
membuktikan bahawa niat amat penting dalam penentuan baik atau buruk,dosa atau
pahala dan mencapai reda Allah SWT atau tidak.
Asal rujukan
utama kaedah ini ialah hadis Rasulullah SAW daripada Saidina Umar al-Khattab
r.a yang diriwayatkan oleh Muslim bermaksud;
”Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya.
Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan.
Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan
keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan
Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena menginginkan kehidupan yang layak di
dunia atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai
sebagaimana) yang dia niatkan.”
(Hadis
Riwayat Muslim)
Niat didefinisikan sebagai maksud atau tujuan
bagi sesuatu perbuatan. Niat diperlukan bagi membezakan antara ibadat dengan
adat, pahala atau dosa, dan bermanfaat atau bermafsadah kepada seseorang atau
kumpulan. Sesuatu amalan yang tidak disertai dengan niat sebenarnya tidak
diterima dan tidak dinilai oleh Allah SWT dan perundangan.
ii.
Keyakinan Tidak Boleh Dihilangkan
dengan Syak
Maksudnya
ialah sesuatu perkara yang tidak diyakini berlaku atau tidak berlaku , maka
sebarang keraguan yang datang kemudian untuk meragui keyakinan itu tidak
diambil kira. Ia juga bermaksud yang asal dan yakin itu tidak boleh
ditinggalkan hukumnya disebabkan oleh syak dan ragu-ragu.
Daripada
kaedah ini, sekiranya seseorang yang telah meyakini perkara dan ditetapkan
hukum terhadapnya, kemudian ia berlaku syak atau ragu-ragu terhadap kehilangan
yakin tersebut, sama ada telah dihilangkan atau belum hilang, maka keyakinan
yang asal itu tidak dapat dihilangkan atau dihindarkan kecuali dengan ada
keyakinan baru yang dapat menghilangkannya.
Kaedah ini
sebenarnya diambil daripada hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud;
“Jika seseorang kamu ragu-ragu
ketika sembahyangnya, ia tidak ingat berapa rakaatkah yang telah dilakukannya:
tiga atau empat? Maka ketepikanlah keraguan tersebut dengan keyakinan.”
(Hadis Riwayat Muslim)
Dalil yang menjadi sandaran kaedah ini pula
firman Allah SWT dalam surah Yunus;
Maksudnya;
“Dan
kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya
persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.”
(Surah Yunus Ayat 36)
Terdapattujuh pecahan daripada kaedah ini, iaitu;
Ø Sesuatu itu kekal seperti sebelum datangnya keraguan
Kaedah ini menunjukkan kekal sesuatu hukum masa selepasnya atau akhir
dengan mengikut sabit hukum pada masa lampau. Daripada kaedah ini terbentuk beberapa masalah, contohnya:
Barangsiapa
yang yakin bersuci kemudian ia syak terkeluar hadas maka dihukumkan dia masih
bersuci atau seorang yang yakin berhadas dan ia syak bersuci maka dikira masih
berhadas.
Orang
yang makan dan minum pada akhir malam dan ia syak tentang naik fajar (subuh)
maka puasanya sah sebab asalnya malam masil kekal dan jika ia syak tentang
jatuh matahari atau tidak maka terbatallah puasanya sebab yang asal hari siang
masih kekal.
Ø Secara asalnya sesuatu itu adalah tiada
Ia
bermaksud setiap yang tiada mestilah mendahului ada. Untuk itu maka tiada yang
asal itu hendaklah dikembalikan kepadanya, hingga sabit perkara baru yang boleh
menghilangkan yang asal itu. Daripada pecahan kaedah ini lahir beberapa hukum
dan masalah fekah:
Seseorang yang menggunakan harta orang
lain mengatakan bahawa ia diizinkan, tetapi tuan punya barang menafikan dakwaan
tersebut. Maka pengakuan pemilik barang yang diterima kerana asal harta orang
lain itu tidak mendapat keizinan.
Seseorang menafikan ia melakukan persetubuhan dengan
seseorang, maka hendaklah diterima penafiannya, kerana asalnya dan mengikut
asalnya tidak ada perhubungan seks.
Ø Seseorang itu pada asalnya bebas daripada
tanggungjawab
Berlaku
kaedah ini memandangkan seseorang manusia pada permulaannya dilahirkan dengan
ketiadaan zimmah dari sebarang kewajipan atau tanggungjawab dan
keadaan ini berterusan hingga datang ke atasnya sebab-sebab atau faktor yang
membawa ia kepada bertanggungjawab terhadap sesuatu perkara. Oleh kerana
terlepas daripada tanggungjawab itu merupakan asal dan terikat dengan hak itu
adalah perkara yang mendatang, maka tidak diterima dakwaan orang yang mendakwa
bahawa seseorang yang lain itu memikul tanggungjawab (melakukan sesuatu
perkara) bahkan mestilah ia mendatangkan saksi atau dengan sumpah daripada
pihak yang mendakwa. Di antara masalah fekah yang terbit daripada kaedah ini
ialah:
Pemberi pinjam barang (pemilik)
mendakwa bahawa berlaku kerosakkan pada barang yang dipinjamkannya di dalam
tangan orang yang meminjam(peminjam) dan ia menuntut gantirugi barang tersebut,
kemudian si peminjam menafikannya, maka dibenarkan penafianpeminjam barang.
Pihak yang mendakwa
(pendakwa) gagal membawa keterangan terhadap dakwaannya, kemudian orang
yang kena dakwa (yang tertuduh) itu diperintahkan supaya bersumpah tetapi ia
berdiam sahaja, maka tidak boleh dijatuhkan hukuman ke atasnya kerana asalnya
terlepas daripada tanggungjawab.
Keyakinan
Tidak Boleh Dihalangkan Dengan Syak.
Kaedah ini menjelaskan bahawa tiap-tiap perkara yang
telah diyakni berlaku tidak akan terbatal dengan sebarang keraguan yang datang
kemudian. Hal ini bermaksud, sesuatu perkara yang pada asalnya dan diyakini
jelas akan sesuatu hukum itu tidak boleh ditinggalkan atas sebab syak atau ragu
ragu tentang perkara yang diperselisihkan. Keyakinan tehadap sesuatu perkara
atau hukum tidak boleh diubah atas sebab keraguan yang timbul. Menerusi kaedah
ini, jika seseorang itu telah yakin atas sesuatu perkara dan hukumnya, kemudian
timbul pula syak atau ragu-ragu terhadap keyakinan tadi, maka keyakinan yang
asa; itu tidak boleh dihilangkan atau dihindarkan kecuali dengan adanya
keyakinan baharu yang dapat menghidarkannya.
Sebagai contoh, penggunaan
deoxyribonucleic acid (DNA) untuk menentukan kasahihan hubungan seorang anak
dengan ibu bapanya. Keputusan DNA yang diyakini boleh dijadikan hujah yang
kukuh akan kesahihan hubungan seorang anak itu dengan ibu atau bapanya,
walaupun kedua-duanya memiliki rupa paras yang berbeza. Keyakinan ialah suatu
yang dipegang atau dipercayai benar pada asal sesuatu atau hukum, manakala syak
atau ragu-ragu pula bermaksud ketidakyakinan atau ketidakpastian terhadap
sesuatu perakra. Kaedah fiqah bertindak menetapkan keyakinan yang dipegang oleh
seseorang tidak boleh berubah dengan sewenang-wenangnya oleh gangguan syak atau
keraguan yag tidak pasti kebenarannya.
Kaedah ini sebenarnya
diambil daripada hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:

Dalil yang
menjadi sandaran kaedah ini pula firman Allah SWT dalam surah Yunus:

Sesuatu
itu kekal seperti sebelum datangnya keraguan.
Kaedah ini
membawa maksud bahawa sesuatu perlu dikira mengikut hukum asal yang sedia ada,
iaitu seperti sesorang yang yakin dia masih lagi berwuduk, kemudian dia syak
atau ragu-ragu sama ada telah berhadas atau tidak. Maka, dia perlu mengikut
keadaan asalnya, iaitu masih berwuduk kecuali dia yakin bahawa dia telah
berhadas. Dalam perkara ini, jika dia yakin telah berhadasdan perlu mengambil
wuduk semula. Melalui kaedah ini, kita patut menerima sesuatu seadanya walaupun
ianya kurang baik sebelum wjudnya sesuatu yang baik, maka kita perlu
meninggalkan perkara yang kurang baik dan mengambilperkara yang lebih baik itu.
Secara
asalnya sesuatu itu adalah tiada.
Kaedah ini
membawa maksud bahawa asal segala sesuatu adalah tiada, iaitu setiap sesuatu
yang ada itu mestilah asalnya tiada. Kemudian terjadinya sesuatu perkara yang
menyebabkan sesuatu itu wujud. Contohnya, penggunaan kanta lekap untuk mata.
Pada asalnya seseorang itu mempunyai mata yang sihat, kemudian dia menjadi
rabun dan menggunakan kanta lekap untuk membantu penglihatan yang baik. Maka,
perkara ini dianggap harus kerana asal perkara tersebut adalah tiada (
seseorang itu tidak mengalami masalah rabun ).
Seseorang
itu pada asalnya bebas daripada tanggungjawab
Kaedah ini pula
membawa maksud secara asalnya seseorang itu bebas daripada sebarang
tanggungjawab melainkan adanya sesuatu sebab tertentu yang menyebabkan dia
mempunyai tanggungjawab. Bebas daripada tanggungjwab adalah satu perkara asal
dan terikat dengan tanggungjawab pula adalah perkara yang datang. Contohnya,
Ahmad meminta Bahri menyimpan dan menjaga komputer ribanya tanpa ada sebarang
perjanjian mahupun bayaran. Kemudian, komputer riba dalam simpanan Bahri
hilang. Apabila kejadian itu berlaku, Ahmad ingin mendakwa Bahri kerana telah
menghilangkannya dan tidak menjaga komputer ribanya itu dengan baik.
Jika dilihat
dari hukum Islam, Bahri sebenarnya terlepas daripada tuduhan dan dakwaan (
secara asalnya beliau bebas daripada tanggungjawab menyimpan barang tersebut ).
Namun, oleh sebab barang tersebut perlu dijaga dan disimpan dengan baik oleh
tuannya sendiri melainkan wujud bayaran dan perjanjian kerana bayaran tersebut
adalah perkara baharu yang mengikat akan tanggungjawabnya menjaga barang itu.
Begitu juga dengan penciptaan sesuatu inovasi dan produk yang secara asalnya
seseorang itu mempunyai hak untuk bebas daripada bertanggungjawab. Namun,
apabila berlakunya cetak rompak atau hasil produknya, maka dia perlu
bertanggungjawab atas perkara itu.
Asal
perkataan itu dikira berdasarkan maksudnya yang sebenar.
Kaedah ini
bermaksud hanya maksud sebenar perkataan akan diambil kira jika satu pertikaian
berlaku dalam sesuatu perkara, contohnya dalam bab mewakafkan harta. Jika
seseorang mewasiatkan sebahagian harta kepada anaknya, maka tidak bermaksud
harta tersebut diwariskan kepada cucunya kerana maksud sebenar perkaatan
tersebut adalah kepada anaknya sahaja.
Sesiapa
berkeadaan syak sama ada telah melakukan atau tidak, maka ia patut
menganggapnya tidak melakukan.
Kaedah ini
dapat dijelaskan melalui solat. Apabila seseorang itu berasa syak sama ada
telah melakukan rukuk atau belum, maka dia hendaklah mengambil keyakinan bahawa
dia belum lagi melakukannya. Dalam hal ini, dia wajib mengulangi apa yang belum
dia lakukan. Contoh lain ialah apabila seseorang itu syak atau ragu0ragu sama
ada dia telah menutup suis seterika yang digunakan atau belum lagi ketika
keluar rumah, maka dia hendaklah masuk semula ke dalam rumah untuk memastikan
perkara itu. Jika didapati seterika belum ditutup, maka dia hendaklah
menutupnya agar tidak berlaku perkara yang tidak diingini.
Asal
setiap yang berlaku diambil kira yang paling hampir.
Kaedah ini
menjelaskan bahawa jika seseorang itu mengambil wuduk di satu tempat biasa
sebelum menunaikan solat. Kemudian, setelah beberapa hari dia mendapat tahu
bahawa tempat wuduk tersebut mengandungi najis. Maka, dia tidak wajib untuk
mengulangi atau mengganti semula ( qada ) solat pada hari-hari sebelumnya
kerana hal ini mengambil kira perkara yang sudah berlaku.
Asal
sesuatu itu adalah harus kecuali ada dalil lain yang mengharamkan perkara
tersebut.
Dalam kaedah
ini, asal sesuatu hukum bagi sesuatu perkara adalah harus kecuali terdapat
dalil yang mengharamkannya. Contohnya, semua haiwan aadalah halal dimakan
melainkan adanya dalil yang mengharamkannya. Begitu juga aktiviti dan hasil
penciptaan dalam bidang sains, teknologi dan kejuruteraan asalnya adalah harus
melainkan ada nas atau dalil yang mengharamkan kegunaan dan penciptaan
tersebut. Contoh yang jelas dalam bidang telekomunikasi seperti aplikasi We
Chat, Facebook, Twitter, Instagram, Whats App, Telegram dan e-mel adalah harus
hukum penggunaannya menjadi haram apabila disalahgunakan dengan menyebarkan
video lucah dan berbentuk ponografi, unsur keganasan, atau menyebar maklumat
palsu, fitnah dan sebagainya.
Kesukaran
Menjadi Sebab kepada Kemudahan dan Keringanan.
Masyaqqah atau kesukaran yang dimaksudkan dalam kaedah ini
adalah merujuk beberapa keadaan kesukaran yang melampaui tahap kebiasaan bagi
manusia normal. Ada beberapa sebab kesukaran dan kesusahan yang dapat
meringankan pelaksanaan hukum syarak. Antaranya ialah musafir, sakit, dipaksa,
lupa, jahil, perkara yang tidak dapat dielakkan dan mengalami kekurangan.
Kaedah ini dijelaskan bahwa
apabila terdapat sesuatu kesusahan atau kesukaran ( yang diterima syarak )
dalam melaksanakan perintah Allah, maka dibolehkan untuk berbuat sesuatu yang
lebih ringann atau mudah. Kaedah ini diambil daripada al-Quran iaitu firman
Allah SWT dalam surah al-Baqarah:

Berdasarkan kaedah tersebut,
meletakkan bebanan itu menjadi kesukaran terhadap hamba-hamba-Nya. Kesusahan
tersebut juga menjelaskan kepada bahawa agama Islam membawa konsep kemudahan
terhadap umatnya dengan memberi keringanan, bukanlah kesusahan dan kesempitan.
Walau bagaimanapun, kesukaran mestilah terlebih dahulu ditentukan musyaqqah
atas kesusahan yang menjadi sebab keringanan. Contohnya, pasangan yang
berkahwin ingin mendapatkan zuriat, namun pihak isteri tidak boleh hamil atas
alasan mengalami masalah. Maka dengan adanya teknologi dan penciptaan terkini,
pasangan itu boleh memperoleh anak dengan kaedah kehamilan melalui proses
pensenyawaan luar rahim ( In vitro fertilisation -IVF ). Kaedah ini diharuskan
dalam Islam sekiranya kehamilan ( secara normal ) tidak dapat dilakukan.
Perbincangan
Kaedah.
Antara kesukaran yang boleh menjadi sebab berlakunya
kemudaha dan keringanan ialah;
Ø Jahil.
Konsep jahil dalam kaedah
ini merujuk kepada hilangnya kewarasan ( biasa ) sebagai seorang manusia atau
sesuatu keadan seseorang tidak mengetahui perkara sebenar. Namun diketahui
selepas berlaknya sesuatu perkara yang menyebabkan hilangnya kewarasan
tersebut. Contohnya, dalam bidang bioteknologi pemakanan, terdapat pelbagai
bahan campuran yang digunakan dan tidak mengetahui sumbernya oleh orang awam
seperti proses pembuatan coklat dan gelatin sehinggalah timbul isi tentang
halal dan haram penggunaan produk bioteknologi tersebut. Dalam hal ini, jahil
atau tidak tahu mengenai sesuatu perkara itu boleh menjadi sebab berlakunya
kemudahan dan keringanan dalam mengambil perkara itu.
Ø Paksaan.
Paksaan yang
diterima bagi melayakan seseorang itu digugurkan daripada memikul tanggungjawab
dalam agama adalah untuk menyelamatkan agama, nyawa, akal keturunan dan harta.
Contohmya, seseorang itu telah dipaksa untuk menggodam sesuatu sistem maklumat
organisasi atau individu dengan ancaman bunuh jika dia tidak melaksanakanya.
Maka ketika itu, dia dibenarkan melakukan arahan tersebut bagi menyelamatkan
diri dan nyawanya. Walaupun demikian, hatinya mestilah tidak reda dengan
perlakuan dan tidak bersetuju dengan tugasan itu.
Ø Umumul Balwa.
Suatu
perkara yang telah diterima umum yang boleh dimaafkan apabila berlakunya
keadaan atau sesuatu perkara tersebut dalam kehidupan. Contohnya, produk yang
dihasilkan daripada bahan yang halal dan melalui kaedah pemprosesan yang
mematuhi syarak. Apabila berlaku kontaminasi dengan sesuatu yang haram seperti
terdapatnya DNA khinzir pada makanan itu setelah dikaji dan diselidiki semua
atau sebahagian daripadanya tanpa diketahui, maka hukum keadaan ini adalah
kembali kepada hukum asal,iaitu halal. Hal ini kerana pencemaran yang berlaku
pada makanan atau produk tersebut adalah di luar kawalan manusia dan pihak yang
mengawalnya serta keadaan ini sukar dielakkan.
Aplikasi Kaedah
Aplikasi
kaedah ini dalam bidang sains, teknologi dan kejuruteraan adalah tertakluk
kepada prinsip-prinsip syariat dan tujuan-tujuannya. Antara perkara penting
yang perlu menjadi perhatian bagi para saintis,teknorat dan jurutera adalah
seperti yang berikut:
1. Sebarang
kesukaran yang berlaku dalam proses penyelidikan hendaklah dirujuk kepada
syarat-syarat yang membolehkan rukhsah (keringanan).
2. Pertimbangan
untuk mencipta sesuatu bagi kepentingan manusia haruslah menjadi keutamaan
untuk mengguna pakai konsep rukhsah.
3. Keizinan
untuk mengguna pakai kaedah ini berlaku apabila sesuatu tujuan yang sangat
diperlukan oleh manusia terhalang oleh sesuatu kesukaran atau kepayahan.
4. Status
kebenaran untuk menggunakan segala bentuk keringanan adalah berkuatkuasa selama
kesukaran tersebut masih lagi berlaku dalam keadaan yang diizikan oleh syarak.
5. Kaedah
ini tidak boleh diambil mudah atau dipandang ringan semata-mata untuk
menghalalkan segala bentuk rukhsah(keringanan) sebelum pelbagai pilihan lain
diuji untuk mengelakkan atau mengatasi kesukaran tersebut.
6. Penggunaan
dan pemakaian kaedah hokum ini tiada had dan sempadan waktu. Keutamaan hanya
diberikan kepada kes-kes yang boleh memudaratkan agama, nyawa, akal, keturunan
dan harta manusia.
7. Kejujuran
dan tanggungjawab yang maksima diperlukan oleh para saintis, teknokrat dan
jurutera dalam menjalankan peranan mereka. Kewajaran dan kerelevanan sesuatu
perkara yang dibuat atau dihasilkan mestilah benar lagi tulus bagi tujuan
kebaikan dan menolak kesukaran.
Kemudaratan Hendaklah
Dihilangkan (ﺍﻝﺾﺭﺭﻳﺯﺍﻝ)
Kemudaratan
dalam kaedah ini bermaksud sesuatu perkara yang menjadi kesukaran bagi mencapai
kepentingan asasi kehidupan manusia yang melibatkan agama, nyawa, keturunan,
akal dan harta. Dalam hal ini, kaedah ini sebenarnya menjelaskan bahawa
tiap-tiap perkara yang boleh mendatangkan bahaya dan mudarat hendaklah
dihapuskan. Kaedah ini adalah bersumberkan hadis Rasulullah SAW yang
diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang Bermaksud:
“(Islam itu) itu tidak boleh bahaya
dan membahayakan.”
(hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
|
Justeru, kita sebenarnya tidak
boleh sama sekali melakukan kerosakan dan kemudaratan terhadap diri sendiri
atau orang lain, lebih-lebih lagi kepada nyawa dan maruah seseorang. Islam
mengharamkan segala tindakan yang boleh membawa kepada kemudaratan. Dalam masa
yang sama, Islam melarang umatnya membalas tindakan pihak lain yang memberikan
kemudaratan.
Ukuran kemudaratan adalah merujuk
impak buruk atau negatif menurut perspektif agama di samping sistem nilai dan
norma masyarakat yang tidak bercanggah dengan tujuan dan prinsip-prinsip
syariat. Dalam bidang perubatan seperti pembedahan plastik dan kosmetik, Islam
hanya membenarkan sesuatu yang bertujuan untuk perubatan dan kesihatan
semata-mata. Tujuan selain daripada itu tidak dibenarkan dan hukumnya adalah
haram mengikut syariat Islam.
Dalam kaedah ini, telah dijelaskan
mengenai lima kaedah yang keluar daripada kemudratan yang dihilangkan iaitu:
·
Keadaan
darurat mengharuskan perkara yang dilarang (al-Dharurah Tubih al-Makhzurah)
Al-Dharurah
adalah sesuatu yang tidak mungkin dapat dicapoai dengan lima kepentingan asasi
manusia bagi seseorang Muslim melainkan dengannya sahaja. Lima kepentingan
asasi itu akal, agam, keturunan, nyawa dan harta. Sementara al-makhzurah yang
dimaksudkan adalah segala perkara yang terdapat nas syarak yang melarang dan
mengharamkannya (Mohd Salleh, 1999)
Kaedah ini
menjelaskan bahawa dalam keadaan tertentu yang darurat, maka kita diharuskan
melakukan sesuatu yang pada asalnya dilarang oleh hokum Islkam. Contohnya, kita
diharuskan memakan bangkai kerana ketiadaan makanan.Hal ini kerana, kematian
akibat kebuluran mungkin terjadi sekiranya bangkai tersebut tidak dijadikan
sebagai makanan.
·
Sesuatu
yang diharuskan kerana darurat dihakna menurut kadar darurat sahaja
(al-Dharurah Tuqaddir bi Qadariha)
Islam
mengharuskan perkara yang dilarang ketika darurat menolak kemudaratan kepada
manusia, tetapi tidak patut bagi seorang Muslim mengambil peluang untuk
terus–menerus berasa selesa dan senang dengan sesuatu yang haram atas alasan
darurat. Kaedah ini membawa maksud bahawa keharusan perkara yang dilarang
ketika darurat tersebut adalah mengikut kadar keperluannya.
·
Kemudaratan
tidak boleh dihilankan dengan kemudaratan (al-Dharar La Yusal bi al-Dharar)
Kaedah ini
membawa maksud bahawa sesuatu kemudaratan yang dihjilangkan atau disingkirkan
tidak boleh mendatangkan sesuatu kemudaratan yang lainsama ada kepada dirinya
atau orang lain. Contohnya dalam bidang perubatan, Zahir dan Yazid menghidapi
penyakit yang sama dan ubat yang sama antara mereka. Jika ubat itu kepunyaan
Yazid, maka tidak haris diambil ubat itu untuk diberikan kepada Zahir.
·
Kemudaratan
yang lebih berat dihilangkan dengan kemudaratan yang lebih ringan (al-Dharar
al-assyad yuzl bi al-dharar al-akhf)
Kaedah ini
menbawa maksud jika kita tiada pilihan lain melainkan pastinya terpaksa
menghadapi kemudaratan tersebut, maka hukumnya perlulah dipilih sesuatu yang
lebih ringan kemudaratannya. Sebagai contoh, wanita yang hamil telah meninggal
dunia namun anak dalam rahimnya masih hidup dan bergerak-gerak, makadalam Islam
dibolehkan melakukan pembedahan perut wanita yang telah meninggal dunia itu
untuk menyelamatkan nyawa bayi yang dalam kandungan.
·
Menolak
kemudaratan adalah lebih utama daripada mengambil kebaikan ( Dar’ al-Mafasad
Awla Min Jalb al-Masalih)
Apabila
bertembung dengan keburukan dan kemudaratan, maka pada kebiasannya hendaklah
didahulukan dengan menolak keburukan kerana penekanan syarak kepada
perkara-perkara larangan melebihi perkara yang ditetapkan. Kaedah ini membawa
maksud, jika terdapat pertentangan antara kebaikan dan kemudaratan dalam
sesuatu perkara, maka mencegah kemudaratan itu adalah lebih baik daripada
mendapat kebaikan.
Aplikasi
Kaedah
Kaedah
kemudaratan hendaklah dihilangkan atau ditiadakan adalah sangat penting dalam
kehidupan manusia. Kemajuan sains teknologi dan kejuruteraan banyak membantu
kehidupan manusia agar menjadi lebih mudah, selesa, cepat dan melampaui norma
kehidupan biasa.
Antara fenomena
hari ini ialah maklumat telah berubah menjadi barang dagangan yang cukup laris
di pasaran yang cukup laris di pasarn. Penyebaran maklumat dan berita-berita
palsu melalui media massa dan media elektronik mahupun melalui
penggunaanaplikasi WhatsApp, Telegram, Wechat, Facebook, Instagram, Twitter
ialah contoh penciptaan telekomunikasi dan maklumat yang telah disalahgunakan.
Islam mengajar kita agar segala maklumat yang diakses di dalam internet
hendaklah dipastikan sumbernya. Allah mengingatkannya dalam surah al-Hujurat:
Maksudnya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Jika seseorang yang fasiq dating kepadamu
membawa satu berita, maka telitilah kebenarannya agar kamu tidak mencelakakan
suatu kaum kerana kebodohan, yang akhirnya membawa kepada penyesalan.”
Aplikasi kaedah ini juga membolehkan
sesuatu kemudaratan disingkirkan, iaitu dengan membenarkan sesuatu yang asalnya
dilarang atau haram untuk dilaksanakan atau digunakan. Contohnya penggunaan
vaksin untuk Imunisasi Hepatitis B yang dihasilkan daripada ragi dibenarkan dan
harus kerana sesuatu yang bukan najis. Penggunaan virus adalah untuk tujuan
perubatan. Contoh lain adalah hokum menggunakan pelalian Meningococcal
Meningitis, iaitu Mencevax yang diambil dan diperoleh daripada sumber lembu
adalah harus digunakan dalam bidang perubatan dan perawatan. Walau
bagaimanapun, Meningococcal Meningitis iaitu Menomune yang mengadungi unsur
daripadakhinzir adalah haram digunakan walaupun untuk tujuan perubatan.
Dalam waktu yang sama, kemudaratan
tidak boleh dihilangkan dengan kemudaratan yang setaraf dengannya. Seseorang
itu tidak boleh menghasilkan sesuatu yang sama bahayanya walauipun berbeza
bentuk. Sebagai contoh, seorang saintis telah menghasilkan sesuatu produk yang
memabukkan bagi menggantikan arak. Hukumnya juga adalah haram kerana
kedua-duanya mempunyai keburukkan yang sama walaupun kaedah penghasilannya yang
berbeza.
Melalui kaedah ini, menolak kerosakan
menjadi keutamaan daripada mengambil kebaikan. Kaedah ini menuntut apa-apa jua
program dan aktiviti dalam sains teknologi dan kejuruteraan hendaklah
mendahulukan tujuan, iaitu dengan menyingkirkan kemudaratan berbanding dengan
kebaikan. Tujuan ini bermakna, para saintis, teknokrat dan jurutera hendaklah
menjadikan penyelidikan mereka sesuatu yang boleh menghapuskan kesukaran dan
kemudaratan berbanding dengan nilai kebaikan serta keselesaan.
Di samping itu, kaedah ini juga memberikan
satu panduan umum kepada para saintis, teknokrat dan jurutera tentang
pentingnya nilai menolak kemudaratan demi mencari kebaikan. Dalam hal ini,
tidak ada ungkapan “ atas sebab kepentingan manusia, segala perkara menjadi
halal”. Konsep kemudaratan dan kesukaran serta kebaikan sewajarnya diberikan
gambaran ytang sebenar berasaskan panduan Islam dalam kaedah-kaedah fiqah.
Adat dijadikan sebagai
rujukan Hukum
Adat bermaksud
sesuatu yang sudah menjadi kelazimaan dalam kehidupan manusia. ‘Uruf pula
merujuk sesuatu yang telak dimaklumi oleh masyarakat hingga menjadi amalam
kebiasaan.
Kaedah ini membawa maksud adat, ‘uruf atau
kebiasaan sesuatu tempat itu sebagai sumber hukum dan rujukan dalam menentukan
dan menetapkan sesuatu hokum untuk sesuatu isu atau kes tertentu yang tiada
dalil, sumber hokum Islam atau nas syarak terhadap permasalahan tersebut.
Sekiranya terdapat nas syarak, maka penggunaan kaedah ini akan terbatal. Kaedah
ini dibentuk berdasarkan hadi Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
“Apa-apa
yang dipandang baik oleh kaum muslimin maka ia dianggap baik di sisi Allah
SWT sementara apa-apa yang dipandang buruk oleh kaum muslimin maka ia dianggap
buruk oleh Allah SWT.”
(Hadis Riwayat Bukhari)
|
Adat atau ‘uruf
terbahagi kepada empat bahagian utama, iaitu:\
Ø Adat am
Adat ini merujuk
sesuatu kebiasaan yang diterima umum sebagai sesuatu yang memberi maksud
tertentu.
Ø Adat Khusus
Adat khusus ialah perkara yang terpakai dan difahami oleh sesetengah masyarakat atau negeri atau dalam kalangan gologan teretentu.
Adat khusus ialah perkara yang terpakai dan difahami oleh sesetengah masyarakat atau negeri atau dalam kalangan gologan teretentu.
Ø Adat Sahih
Adat sahih merupakan adat yang tidak bercanggah dengan nas syarak atau prinsip syariat, tidak menghalalkan yang haram, tidak membatalkan yang wajib atau menghilangkan kemaslahatan dalam syariat.
Adat sahih merupakan adat yang tidak bercanggah dengan nas syarak atau prinsip syariat, tidak menghalalkan yang haram, tidak membatalkan yang wajib atau menghilangkan kemaslahatan dalam syariat.
Ø Adat fasid atau rosak
Adat fasid atau rosak ialah adat yang berlawanan atau bercanggah dengan nas syarak atau prinsip syariat atau menghalalkan yang haram atau membatalkan yang wajib atau menghilankan kemaslahatan dalam, syariat.
Adat fasid atau rosak ialah adat yang berlawanan atau bercanggah dengan nas syarak atau prinsip syariat atau menghalalkan yang haram atau membatalkan yang wajib atau menghilankan kemaslahatan dalam, syariat.
Aplikasi
Kaedah
Kaedah ini amat
besar peranannya dalam pengurusan manusia. Setiap kajian dalam sains, teknologi
dan kejuruteraan dibenarkan menggunakan kaedah ini sebagai sumber rujukan untuk
membuat keputusan.
Pemakaian kaedah ini hendaklah berdasarkan
kefahaman yang mendalam tentang konsep adat dan ‘uruf yang mampu menjadi
rujukan hokum. Kebiasaan yang berstatus baik serta menepati kehendak syarak
atau tidak bertentangan dengan prinsip syariat seharusnya menjadi perbincangan
khusus sebelum sesuatu operasi penyelidikan dibuat.
Kebiasaanyang diterima umum dan satu
kelaziman yang meluas belum cukup menjadi sandaran untuk menghasilkan bahan
rekaan dan teknologi baharu, Sekiranya impak buruk lebih besar. Asas
pertimbangan utama untuk menerima adat sebagai rujukan hokum adalah dengan
mencegah berlakunya kemudaratan melebihi daripada menarik kemashalatan kepada
manusia. Oleh hal yang demikian, para saintis, teknokrat dan jurutera perlu
menjadikan nas syarak dan prinsip-prinsip utama syariat serta tujuan-tujuan
syariat sebagai sumber terasa dalam membuat penyelidikan.
Antara syarat utama ‘uruf atau adat
diterima adalah seperti yang berikut:
·
‘uruf’ tersebut
hendaklah menjadi amalan kebiasaan atau datu budaya yang diambil secara
berskala besar oleh masyarakat, konsisten dan tidak mudah berubah-ubah dalam
tempoh yang singkat.
·
Amalan yang dikatakan
sebagai adat tersebut tidak bercanggah dengan nas syarak atau mana-mana prinsip
syariat yang qat’I 9yang telah ditetapkan oleh syarak secara kekal atau
pasti.
Aplikasi Qawaid
Fiqhiyyah Dalam Sains Dan Teknologi
Qawaid
Fiqhiyyah menjadi satu garis panduan dalam menentukan hukum bagi sesuatu
masalah atau isu yang timbul melalui penciptaan sains, teknologi dan
kejuruteraan pada hari ini. Berpandukan kaedah fiqah, dalil Al-Quran serta
hadis ini, wujudnya penggunaan sains dan teknologi boleh ditentukan sama ada
diharuskan atau tidak.
Teknologi Yang
Diharuskan Dalam Islam
Jelas
sekali Islam didak pernak menolak pembangunan dan pencitaan dalam bidang islam
, teknologi dan kejuruteraan.Ini kerana semua ilmu adalah milik Allah SWT.
Semua orang yang mempelajari dan mengaplikasikan ilmu ini hendaklah
menggunakannya ke jalan Allah SWT dan tidak menyalahgunakan ilmu yang telah
dianugerahkan. Antara teknologi yang diharuskan dalam Islam bagi kepentingan
dan kemaslahatan manusia sejagat adalah seperti berikut:
·
Kaedah persenyawaan
Teknik bantuan ART
Kaedah
yang dilakukan dengan cara sperma atau embrio yang dimasukkan ke dalam rahim
wanita. Sekiranya proses ini dijalankan selepas wanita tersebut kematian suami
atau berlakunya penceraian, maka hukumnya adalah haram dalam islam. Walau
bagaimanapun, Islam mengharuskan penggunaan Keadah Persenyawaan Teknik
Reproduktif (ART) bagi pasangan suami isteri yang tidak mampu dikurniakan
zuriat memlalui proses normal. Atas dasar itu, suami isteri itu dibenarkan
melakukan kaedah ART dengan syarat sebelum berlakunya kematian atau penceraian
ke atas pasangan tersebut. Sperma dan embrio yang disimpan beku tidak boleh
digunakan jika mereka tidak mempunyai sebarang ikatan yang sah.
Syarat untuk melakukan ART bagi pasangan suami
isteri adalah seperti yang berikut:
Ø Hanya
embrio yang bebas daripada segala penyakit genetik boleh dipindahkan ke dalam
rahim isteri.
Ø Kajian
yang menukar sifat semula jadi seperti warna mata, warna kulit, warna rambut
dan lain-lain adalah tidak dibenarkan sama sekali
Ø Menyiman
beku sperma dan embrio hanya boleh dilakukan oleh pusat ART yang bertauliah dan
diiktiraf sahaja bagi memastikan sistem dokumentasi yang tepat agar tidak
berlakunya percampuran benih.
Ø Pemilihan
jantina embrio dibenarkan jikan jantina itu mempunyai penyakit genetik yang
serius.
Ø Kajian
yang berunsurkan komersial dan tiada kaitan dengan kesihatan ibu atau janin
tidak dibenarkan.
·
Pembiakan Bayi Tabung
Uji
Kaedah
kelahiran bayi melalui teknik In Vitro Fertilisation; Persenyawaan In
Vitro (IVF) telah memberi alternatif kepada pasangan suami isteri yang
tidak mempunyai zuriat. Kaedah ini merupakan satu teknik persenyawaan di luar
badan manusia, iaitu ovum daripada isteri dan sperma daripada suami
disenyawakan diluar badan atau secara in vitro. Seterusnya, ia akan
dikembangkan dalam tabung uji sehingga berbentuk bloatosista dengan
memberi nutrien tertentu.
Terdapat beberapa pendapat ulama mengenai
bayi tabung uji ini. Ada yang berpendapat yang membolehkan kaedah ini dengan
beberapa syarat. Walau bagaimanapun, ada yang berpendapat kaedah ini adalah
haram kerana ia seolah-olah mengubah takdir Allah SWT. Ada ulama yang
membenarkan kaedah ini kerana mereka berpendapat bahawa bayi tabung uji ini
bukanlah untuk mengubah takdir atau ciptaan Allah tetapi doktor hanya membantu
pasangan yang sukar untuk mendapatkan zuriat. Dalam keputusan muzakarah Fatwa
Kebangsaan, menyatakan bahawa jika benih yang diambil daripada pasangan suami
isteri yang sah , maka bayi tabung uji itu adalah sah di sisi Islam dan boleh
menjadi wali dan berhak menerima harta pusaka. Namun, jika benih yang diambil
bukan daripada pasangan yang sah, maka perkara itu bertentangan dengan Islam.
Pertemuan ulama Fiqah Islam sedunia di
Jordan pada 11 hingga 16 Oktober 1986 membincangkan mengenai masalah teknik
bayi tabung uji dan keputusan adalah seperti berikut:
A) Apabila ada kesalahan pada isteri sehingga
mereka mengambil ovum wanita lain yang bukan isterinya yang sah untuk
dicampurkan dengan sperma suami (kedalam tabung uji atau secara langsung)
kemudian di tanam ke rahim isteri yang sah.
B) Apabila ada kesalahsn kepada suami sehingga
keluarga ini terpaksa mengambil sperma lelaki lain yang bukan suaminya yang sah
untuk dicampurkan dengan ovum isterinya (dalam tabung uji atau secara langsung)
kemudian disuntikkan ke dalam rahim isterinya.
C) Sperma suami dan ovum isteri dalam keadaan
baik tetapi mereka ingin melahirkan anak melalui rahim wanita lain dengan cara
mengambil sperma suami dan ovum isterinya dan disatukan (dalam tabung uji atau
secara langsung) kemudian disuntik dalam rahim wanita lain.
D) Sperma suami dan ovum isteri tidak baik atau
mereka inginkan benih orang lain sehingga mereka mengambil sperma atau ovum
orang lain untuk disimpan dalam (tabung uji atau langsung) kemudian disuntik
pula dalam rahim isterinya.
E) Apabila suami itu memiliki dua orang isteri
atau tiga orang isteri di mana sperma suami dan ovum isteri pertama tadi
disatukan dalam tabung uji kemudian disuntik pula dalam rahim isterinya yang
ketiga.
F) Percampuran sperma suami dan ovum isteri
dalam tabung uji lalu iainya disuntik dalam rahim isterinya yang sah.
G) Sperma suami disuntik secara langsung dalam
rahim isteri hingga berlaku pembenihan langsung di rahim tanpa proses
persetubuhan secara normal.
Hasil daripada
perbincangan itu, ulama bersepakat bahawa proses yang dilakukan melalui teknik
bayi tabung uji daripada proses pertama hingga kelima adalah haram di sisi
syariah manakalaproses atau teknik keenam dan ketujuh adalah diharuskan dalam
Islam.
Keputusan Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi hal Ehwal Agama Islam kali ke-5 pada
16-17 November 1982 memutuskan:
A) Kaedah bayi tabung uji dari benih suami
isteri yang dibenhkan secara ‘terhomat’ adalah sah di sisi Islam. Sebaliknya
jika benih yang diambil daripada suami isteri yang tidak sah, maka bayi tabung
uji yang dihasilkanjiga adalah tidak sah di sisi Islam walupun mengikut kaedah
DNA dan teori biologikal bayi tersebut adalah anak kepada pasangan tersebut.
B) Bayi yang dilahirkan melaui kaedah bayi
tabung uji boleh menjadi wali dan berhak menerima harta pusaka daripada
keluarganya.
C) Jika benih dari suami atau isteri yang
dikeluarkan dengan cara yang tidak bertentangan dengan Islam, maka ianya dikira
secara terhormat.
·
Terapi Gen
Gen
yang dibawa oleh kromosom merupakan unit asas yang berfungsi dalam mementukan
perwarisan. Terapi gen merupakan satu teknik yang membetulkan atau membaik
pulihkan kecacatan gen yang membawa penyakit genetik atau penyakit
keturunan.Terapi gen titisan germa merupakan satu proses, iaitu sperma akan
bersenyawa dengan telur yang mengandungi gen yang diubah suai.Persenyawaan akan
menghasilkan sel baru yang dipanggil sel transgenik.
·
Kejuruteraan
Tisu
Kejuruteraan
tisu merupakan bidang yang menjadi semakin penting dalam dunia perubatan hari
ini.Hal ini kerana,teknik kejuruteraan tisu ini membolehkan para doktor membaik
pulih atau menggantikan bahagian badan yang rosak atau telah tua.Tisu yang
rosak akan dapat dibina semula atau digantikan dengan tisu baharu seperti tisu
tulang,rawan,salur darah dan kulit.
Seterusnya,kejuruteraan tisu ini adalah satu
alternatif untuk mendapatkan dan bahan yang sesuai bagi menggantikan dan
menambah baik sesuatu fungsi dalam biologi atau organ manusia yang sudah rosak
dan tidak berfungsi dengan sempurna.Malahan,penggunaan stem sel bagi tujuan
perubatan dan kajian yang bukan diambil daripada proses pengklonan adalah
diharuskan dalam islam selagi tidak bercanggah dengan hukum syarak.Penggunaa
graf tisu dalam dalam amalan perubatan juga adalah diharuskan selagi ianya
digunakan dalam perubatan.Penggunaannya juga tidak boleh disalahgunakan untuk
tujuan perdagangan atau lain-lain yang salah di sisi syarak(Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Yang Bersidang Kali ke-38)
·
Pembedahan
Plastik
Pembedahan
plastik yang dilakukan dalam perubatan juga diharuskan dalam islam tetapi
selain daripada tujuan tersebut,hukumnya salah walaupum ia hanya untuk menarik
perhatian suami yang sah.Jika tujuannya adalah untuk memperbaiki organ yang
rosak atau cacat serta ia memudaratkan kepada individu maka ia diharuskan
diharuskan dalam islam.
Contohnya,seseorang individu yang dilahirkan
sumbing dan telah membuat pembedahan tersebut untuk memperbaiki keadaan itu
supaya wajahnya sempurna seperti individu lain maka usaha tersebut tidak
dikatakan mengubah ciptaan Allah SWT(Ab Aziz Ismail,2008).Syarak juga
membenarkan pembedahan plastic dilakukan untuk memulihkan kesihatan seseorang
yang sebelum ini sering terganggu atau semakin memudaratkannya.
·
Pengklonan
Terapeutik dan Penyelidikan Sel Stem (Stem Cell)
Pengklonan
terapeutik untuk tujuan rawatan perubatan seperti mencipta sel tertentu atau
menggantikan organ yang telah rosak dengan mengambil kira langkah-langkah
sempadan yang dibenarkan oleh syarak
adalah diharuskan.Perkara ini perlu menggunakan embrio yang disimpan beku atau
lebihan embrio dari proses persenyawaan di luar Rahim(IVF) untuk tujuan
penyedilikan dengan syarat perkara ini telah mendapat persetujuan daripada
pasangan suami isteri yang menerima rawatan(Shahrul Hisham Zainal Ariffin et
al.,2011)
·
Pemindahan
Organ dan Derma Darah
Kaedah
fiqah dalam masalah ini ialah kemudaratan hendaklah dihapuskan.Pendermaan organ
dan darah adalah memenuhi salah satu maqasid syariah iaitu membantu kehidupan
manusia,menyelamatkan nyawa dan memelihara jiwa manusia,mengembalikan fungsi
serta membantu insan yang lain memerlukan kerana kurang sempurna organnya.
Yusuf Qardawi berpendapat bahawa menderma
organ dan darah adalah harus pada saat darurat dengan syarat tidak memudaratkan
besar kepada penderma atau orang yang mempunyai hak keatasnya.Penderma pula
mesti aqil baligh.Namun pendermaan organ kepada orang kafir harbi adalah sama
sekali tidak dibenarkan.
Selain
itu,syarat pendermaan organ menurut Yusuf Qardawi adalah organ yang didermakan
tidak boleh dijual beli(Kitab Fatwa Mua’sirah).Pendermaan organ oleh seseorang
muslim kepada bukan muslim yang tidak memusuhi orang islam diharuskan kerana
organ yang didermakan tidak akan memberi
kesan kepada amalan baik atau buruk penderma itu.
·
Penggunaan
Teknologi Nuklear
Penghasilan
teknologi nuklear telah digunakan dalam meningkatkan kualiti sesuatu
produk,menyimpan makanan dan menghapuskan bakteria diharuskan dalam
islam.Teknologi nuklear boleh digunakan dengan menjimatkan tenaga elektrik
kerana manusia memerlukan bahan plutonium dan uranium untuk mengeluarkan tenaga
elektrik.
·
Teknologi
Yang Memberikan Keselesaan dan Kemudahan
Penggunaan
dan penghasilan teknologi yang dapat memberikan keselesaan dan kemudahan kepada
manusia dan masyarakat adalah digalakkan dan diharuskan.Contohnya,penciptaan
dan penghasilan teknologi untuk memberi perlindungan serta kemudahan kepada
manusia seperti pembuatan rumah,komunikasi,penghasilan kenderaan adalah
diharuskan dalam islam.
TEKNOLOGI
YANG TIDAK DIHARUSKAN DALAM ISLAM
Pelbagai
kemajuan dan penciptaan sains teknologi yang wujud pada hari ini.Walau
bagaimanapun,ada antaranya yang tidak diharuskan dalam islam dan diharamkan
dalam islam.Antaranya adalah:
1.Bank Air Mani
Cadangan
kepada penubuhan bank air mani yang pernah dicadangkan ditolak mentah-mentah
dan tidak diterima.Keputusan berdasarkan fatwa bahawa bank air mani adalah
haram di sisi islam kerana permanian berhadas yang dilakukan oleh manusia
adalah haram melainkan air mani itu adalah dari sumber suami yang sah sahaja
dibenarkan islam(Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali Pertama Bersidang).Dalam hal ini,jika doktor atau
mana-mana badan terlibat dalam aktiviti ini,maka hukumnya adalah haram dalam
islam.
2.Botoks (Botulinum
Toxin Type A)
Botoks
adalah satu kaedah rawatan untuk menegangkan kulit muka denga memasukkan toksin
supaya garis-garis kedutan pada wajah dapat dihilangkan dan mengekalkan
kemudahan yang ternyata palsu semata-mata.
Dalam hal ini,hukum mengambil suntikan botoks
adalah haram mengikut syariah kerana pengambilan botoks tidak mematuhi
peraturan am dalam proses menjadi dan
mencantikkan wajah yang dibenarkan dalam islam(Shahrul Hisham Zainal Ariffin
et.al.,2011).Ia juga merupakam satu perbuatan yang sengaja menolak sunnatullah
dan mengubah apa-apa yang Allah telah jadikan dan seolah-olah individu itu
tidak bersyukur dengan segala kurniaan Allah SWT.Muzakarah Jawantankuasa Majlis
Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa suntikan botoks untuk tujuan kecantikan dan komestik adalah
haram bahawa ia mengandungi bahan yang meragukan dan bersifat najis tetapi jika ia digunakan untuk tujuaan perubatan dan
penggunaannya dikategorikan dalam keadaa darurat dan berdasarkan keperluan
adalah diharuskan.
Pengharaman
botoks kerana ia mengandungi bahan daripada khinzir selain wujudnya bahan yang
boleh mendatangkan kemudaratan.Suntikan ini juga membawa kesan sampingan yang
memudaratkan dari aspek fizikal serta dalaman(Shahrul Hisham Zainal Ariffin
et.,al2011).
3.Pengklonan Manusia
Pengklonan
manusia bertujuan malahirkan semula manusia baharu boleh membawa kerosakan
kepada sistem kekeluargaan dan struktur
sosial masyarakat dan merosakkan keturunan manusia.Yusuf Qardawi menjelaskan
kaedah ini adalah diharamkan kerana ia bercanggah kepelbagaian ciptaan Allah
SWT dan bercanggah dengan ciptaan makhluk yang berpasangan serta bercanggah juga
dengan tradisi masyarakat manusia.
Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam
Singapura mengeluarkan fatwa yang mengharuskan pengklonan bagi menghasilkan
organ gentian untuk kajian peubatan atau
menggantikan organ yang rosak.Oleh itu,panel Kajian Syariah dalam mesyuarat
pada 1 Mac 2002 telah memutuskan bahawa:
A)Pengklonan
manusia bagi tujuan pembiakan manusia hukumnya adalah haram kerana bertentangan
dengan fitrah kejadian manusia.
B)Kaedah
seperti ini juga tidak dibenarkan kepada pasangan suami isteri yang sah kerana
dari segi saintifiknya,status anak yang dilahirkan itu nanti sebenarnya
bukanlah ‘anak’ kepada pemberi nukleus,sebaliknya anak klon yang dihasilkan
adalah kembar seirasnya sendiri.
C)Kaedah
klon yang bertujuan untuk kajian diharuskan dengan syarat bahawa janin tersebut
dimusnahkan sebelum tempoh 120 hari berdasarkan pandangan fuqaha’ yang
mengharuskan pengguguran kandungan sebelum sempyrna 120 hari kerana pada masa
itu janin belum mempunyai roh.
D)Pengklonan
manusia untuk diambil sum-sum tulang atau mana-mana sahaja organ pada manusia
yang telah diklonkan haram hukumnya kerana kaedah ini telah melahirkan manusia
yang telah cukup sifatnya.
E)Pengklonan
dengan tujuan perubatan seperti mencipta sel-sel tertentu bagi menggantikan
organ yang rosak harus hukumnya dalam islam.
4.Teknologi Senjata
yang Memusnahkan
Penghasilan
teknologi senjata atau nuklear dengan tujuan untuk memerangi dan menguasai
orang lain adalah diharamkan dalam islam.Teknologi ini diharamkan kerana
merosakkan keturunan manusia,ekosistem dan alam.
5)Teknologi yang Tidak
Sihat
Penciptaan
dan penghasilan teknologi dengan tujuan mengembangkan budaya atau menyuntik
budaya tidak sihat dalam masyarakat juga adalah diharamkan dalam
islam.Contonya,kemudahan dan penciptaan penggunaan ICT telah digunakan untuk
menyebarkan fitnah,menyebarkan berita palsu dan memburukkan antara satu sama
lain adalah tidak diharuskan dalam islam,malahan perbuatan itu menjadi haram
jika membawa kemudaratan kepada orang lain.
RUMUSAN
Penggunaan kaedah fiqah dalam sains teknologi dan
kejuruteraan merupakan sesuatu yang perlu diambil kira oleh setiap
saintis,teknorat dan jurutera.Pengaplikasian sains dan teknologi serta
kejuruteraan oleh manusia perlu dilihat terlebih dahulu kesan langsung dan
sampingan ketika perlaksanaannya.Pemakaian kaedah fiqah dalam bidang sains dan
teknologi dan kejuruteraan juga haruslah didasari dengan kefahaman yang
mendalam mengenai sesuatu kaedah yang akan diguna pakai.Hal ini perlu bagi
memastikan segala kajian dan tindakan yang dilakukan menepati kaedah syarak dan
tidak bertentangan dengan tujuan syariat,iaitu untuk memlihara
agama,nyawa,akal,keturunan dan harta serta kemaslahatan lain.
Comments
Post a Comment