NAMA
AHLI KUMPULAN:
06DEM17F1047: SITI
NURAIN BINTI ROSLI
06DEM17F1052: NURAZIZAH
HANA BINTI HANIZAM
06DEM17F1053: SITI
NURAIDA IRWARNI BINTI ABU ZARIN
O6DEM17F1071: SITI
SURAYAH BINTI MENFARI
KELAS:
DEMS2S2
PROGRAM:
DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK
JABATAN:
JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL
SESI
PENGAJIAN: DISEMBER 2017
KOD
NAMA KURSUS: DUA2012 (SAINS TEKNOLOGI DAN
KEJURUTRAAN DALAM ISLAM)
NAMA
PENSYARAH: ENCIK SUHAIMI BIN SAMAD
TAJUK
PROJEK: KONSEP ASAS ISLAM (1.6-1.10)
Penghargaan
Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT yang maha
berkuasa,maha pengasih dan maha penyayang.Selawat dan salam terhadap junjungan
kita Nabi Muhammad SAW,keluarga,dan sahabat-sahabat baginda.
Kami ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan
dan ucapan terima kasih yang ditujukan kepada:
1.Penerbit dan Pengarang buku teks yang berjudul
“Sains Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam”:
·
Mohd Azli Adnan
·
Asnuurien Najma Ahmad
·
Azman Ab Rahman
·
Oxford
Fajar Sdn Bhd
Dan kami juga ingin merekamkan jutaan penghargaan
dan terima kasih juga kepada Pensyarah yang mengajar kami dalam bidang ‘Sains
Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam” iaitu
Ustaz Suhaimi Bin Samad yang telah banyak memberikan kami pengetahuan,mengajar dan membimbing kami
uuga yang telah mencurahkan segala ilmu yang kami pelajari sebagai seorang pelajar.Malah, kepada
rakan-rakan seperjuangan yang disayangi iaitu kelas kami juga yang banyak
memberikan dorongan dan dan membantu kami dalam penghasilan tugasan ini
1.6 KONSEP
SYARIAH
DEFINISI
Ditinjau dari sudut etimologi (bahasa), syariah
bermakna jalan yang lurus. Sedangkan makna terminologi (defenisi), syariah
adalah undang-undang atau peraturan-peraturan yang mengatur hubungan antara
manusia dengan pencipta (Allah SWT), serta hubungan antara manusia dengan manusia.
Penerapan syariah dalam setiap kehidupan manusia bertujuan agar manusia
memiliki martabat dan derajat yang lebih tinggi dari makhluk lain ciptaan Allah
SWT.
Syariah mencakup seluruh aktivitas yang dilakukan
oleh seorang muslim dengan aturan-aturan halal dan haram, serta perilaku baik
dan buruk. Syariah bertumpu pada kekuatan iman dan budi pekerti (akhlak) serta
memilki implikasi balasan baik di dunia maupun di akhirat. Panduan dalam
pengalaman syariah mengacu kepada dua sumber hukum Islam, yaitu Al-Quram dan
As-Sunnah Nabi Muhammad SAW.
Perintah untuk menjalankan syariah tertuang dalam
Al-qur’an Surat 45 (Al-Jaasiyah) Ayat 18, yang artinya :
“Kemudian Kami jadikan kamu (ya Muhammad) berada di
atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama), maka ikutilah syariat itu
dan jangan kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak berilmu”
1.6.1 PRINSIP ASAS DAN
KEISTIMEWAAN SYARIAH
RABBANI
(BERPANDUKAN WAHYU)
Perundangan islam tidak mengandungi unsur-unsur
penyelewengan dan terhindar daripada
sebarang kesilapan.
Undang-undang yang disebut secara terperinci adalah berkaitan
dengan akidah,kesalahanmjenayah berkaitan
agama,nyawa,akal,maruah dan harta benda,
hak perwarisan dan ibadah wajib.
Perinsip ini bebas daripada pengaruh nafsu,
kelemahan akal,kezaliman dan ketidakadilan
kepada manusia yang lain.
PERSAMAAN DAN KEADILAN
|
Bertujuan
menjamin kebajikan manusia.keadilan islam meliputi di dunia dan di akhirat.
Konsep persamaan dan keadilan berupaya memberikan
kesejahteraan dan keselamatan
manusia jika dipraktikkan dengan penuh
ketaatan.
TIDAK MEMBEBANKAN, TEGAS DAN
FLEKSIBEL
|
Setiap
peraturan yang dibuat adalah bersesuaian dengan fitrah manusia dan tidak
membebankan . Nilai dalam syariah adlah
bersifat tetap dan tidak berubah,namun
perlaksanaannya
adalah bersifat anjal iaitu boleh berlaku kelonggaran,keringanan atau
pengecualian terhadap sesuatu hukum yang
telah ditetapkan.Setiap larangan yang telah
ditetapkan mempunyai jalan alternative untuk
diselesaikan.Prinsip ini memudahkan
manusia
melaksanakan segala perintah Allah tanpa sebarang alasan serta meraikan sifat
kehidupan manusia yang sentiasa berubah
mengikut keadaan.
SEMPURNA DAN LENGKAP
|
Perundangan
islam itu sempurna dan terhindar daripada sifat nafsu manusia.
Kesempurnaan
undang-undang islam sifatnya merangkumi semua aspek kehidupan.
Kesepempurnaan
undang-undang islam bertujuan memberikan kesenangan dan
keselamatan kepada manusia di duni dan di
akhirat.
1.6.2
MAQASID SYARIAH
Memelihara
agama
Segala
perundangan dan peraturan islam bertujuan memastikan manusia tidak
Mensyirikkan
Allah S.W.T.
Memelihara nyawa
Nyawa
merupakan amanah Allah S.W.T kepada manusia demi melaksanakan tugas
dan
tanggungjawab sebagai hamba dan khaifah di bumi Allah.
Akal
memainkan peranan dalaam mencorakkan arah tuju dalam kehidupan manusia.
Memelihara
maruah dan keturunan
Manusia
dicipta dengan sebaik-baik kejadian dan kelebihan berbanding makhluk yang
lain.
Memelihara
harta
Pemilikan
dan penguasaan harta merupakan kesempurnaan hidup seseorang.
1.6.3
SKOP SYARIAH
Hubungan dengan Allah S.W.T
•
Undang-undang
yang berkaitan dengan perhubungan dan pengabdian manusia
dengan Allah.
Hubungan dengan manusia
•
Undang-undang
yang berkaitan dengan perhubungan dan interaksi manusia
dengan manusia,
Hubungan dengan alam
•
Undang-undang
yang berkaitan dengan perhubungan manusia dengan alam.
1.7
KONSEP AKHLAK
•
Dari segi Bahasa : tabiat,watak atau budi
pekerti
•
Dalam islam : sikap rohaniah yang memuliakan
tingkah laku manusia terhadap Allah,
diri sendiri dan makhluk lain yang terhasil
daripada kekuatan akidah dan syariah.
1.7.1
Kategori Akhlak
Akhlak
yang baik (MAHMUDAH)
Sifat
utama para nabi dan rasul seterusnya menjadi ikutan para alim ulama dan
orang-orang
yang mencintai Allah dan Rasul.
Akhlak
yang buruk (MAZMUMAH)
Budi
pekerti buruk yang mewarisi segala ajaran syaitan,iblis dan hawa nafsu
1.7.2 CABARAN PEMBINAAN
AKHLAK
IBLIS
DAN SYAITAN
Musuh
kepada manusia selama-lamanya. Syaitan menggoda dan merosakkan manusia
PERSEKITARAN
Persekitaran
mempengaruhi akhlak samada positif atau negative.
MANUSIA
Manusia
mempunyai pelbagai jenis,sifatdan perngai. Faktor ini menjadi cabaran kepada
Pembentukan
akidah dan akhlak manusia.
HAWA NAFSU
Terbahagi
kepada tiga : nafsu ammarah, lawwamah dan mutmaimnnah
1.7.3 ISU-ISU BERKAITAN AKHLAK
•
Pergaulan bebas : pergaulan tanpa batasan dan
peraturan antara lelaki dengan
perempuan yang menimbulkan pelbagai masalah
social dan keruntuhan akhlak.
•
Hedonisme : pegangan atau pandangan hidup yang
mementingkan keseronokan atau
kesenangan
hidup dan juga pendekatan social yang menjadikan hiburan sebagai cara
hidup.
•
Sumbang mahram : pembuatan zina yang dilakukan
oleh seseorang yang ada pertalian
darah dengan mangsa.
•
Bersekedudukan : seorang lelaki dan perempuan
yang tinggal bersama atau
sebumbung
tanpa ikatan pernikahan yang sah
•
Samseng jalan(mat rempit) : penunggang
motosikal yang terlibat dalam perlumbaan
Haram
1.8 IBADAH SOLAT
•
Segi Bahasa : doa atau mengemukakan permohonan
•
Segi syarak: perkataan-perkataan dan
perbuatan-perbuatan yang dimulai dengan
takbiratul
ihram beserta niat dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu.
1.8.1 KEPENTINGAN SOLAT
•
Amalan pertama yang akan dihisab pada hari
kiamat
•
Solat tiang agama
•
Ibadah solat tidak disyariatkan melalui
perantaraan malaikat
•
Membersihkan segala kesalahan dan dosa Membezakan
antara seorang muslim
dengan kafir
•
Menzahirkan rasa syukur serta membuktikan
keimanan
1.8.2 RUKUN SOLAT
1.Niat
2.Qiam
3.Takbiratul
ihram
4.Membaca surah
al-Fatihah
5.Rukuk &
tumakninah
6.Iktidal & tumakninah
7.Sujud &
tumakninah
8.Duduk antara
dua sujud & tumakninah
9.Duduk tahyat
akhir
10.Membaca
tahyat akhir
11.Selawat ke
atas Nabi Muhammad
12.Salam
13.tertib
1.8.3 NIAT SOLAT FARDHU
1.8.4 SYARAT-SYARAT WAJIB SOLAT
1.Islam
2.Baligh
3.Berakal
4.Suci
daripada haid dan nifas
5.Sejatera
pancaindera
6.Sampai
seru
1.8.5 SYARAT-SYARAT SAH SOLAT
1.Suci
daripada najis
2.Menutup
aurat
3.Mengetahui
cara solat dan dapat membezakan yang wajib dan sunat
4.Suci
daripada hadas
5.Mengetahui
masuk waktu
6.Menghadap
kiblat
1.8.6 PERKARA-PERKARAYANG MEMBATALKAN SOLAT
1.Makan
dan minum walaupun sedikit
2.Berhadas
kecil atau besar
3.Membuka
aurat dengan sengaja
4.Berpaling
dari arah kiblat
5.murtad
1.8.7
SURAH-SURAH PILIHAN DALAM SOLAT
1.al-Sajdah
2.al-Mulk
3.Luqman
1.9
IMPLIKASI CARA HIDUP ISLAM
1.9.1
IMPLIKASI KEPADA INDIVIDU
-
mendapat keredaan Allah S.W.T
-pengurusan masa
- kebersihan diri
1.9.2 IMPLIKASI KEPADA KELUARGA
- pendidikan anak-anak
-nilai kekeluargaan
- sifat toleransi dan kasih sayang
1.9.3 IMPLIKASI KEPADA MASYARAKAT
-menerapkan konsep ‘amar makruf nahi munkar’
-mengeratkan hubungan
persaudaraan
1.9.4 IMPLIKASI KEPADA NEGARA
-pemimpin yang adil
-memantapkan ekonomi Negara
-mewujudkan keamanan dalam
negara
1.10 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
1.10.1 FAHAMAN SEKULARISME
•
Dari segi Bahasa bermaksud satu zaman
•
Dari segi istilah bermaksud satu fahaman yang
memisahkan dan mengasingkan
urusan kehidupan
dunia dan akhirat dalam semua aspek
[Ismail R. Al-Farouqi][1978]
•
Suatu fahaman yang merujuk penafian terhadap
hal-hal kerohanian
•
Penolakan terhadap kewibawaan unsur-unsur
kerohanian
•
Penafian tentang adanya hidup yang tetap
(akhirat)
[Syed Naquib Al-attas][1980]
•
aliran ini hendak membaiki hidup insan dengan
cara perbendaan sahaja
•
Mengatakan kebenaran tentang keduniaan adalah
terbebas daripada ajaran wahyu dan
Kenabian
PENENTANGAN
ANTARA ISLAM DENGAN SEKULARISME
ISLAM
•
Tiada pemisahan antara dunia dan akhirat
•
Bersumberkan wahyu
SEKULAR
•
Menafikan syariat Allah S.W.T
•
Bersumberkan daripada idea-idea akal dan
institusi manusia
1.10.2 FAHAMAN PLURALISME
•
Fahaman yang menganggap semua agama adalah
sama bagi seorang individu. Islam tidak menganggap bahawa tuhan yang disembah
oleh orang islam ialah tuhan yang disembah oleh agama lain.
•
Mendakwa semua agama adalah bersifat relative.
Menganggap semua agama mempunyai tujuan yang satu iaitu membawa manusia kepada
keselamatan di akhirat.
1.10.3 FAHAMAN LIBERALISME
•
Kebebasan untuk memilih agama dan mengamalkan
apa yang dipercayai selaras dengan prinsip
rasional
seseorang. Agama dilihat sebagai hak peribadi dan orang lain tidak boleh
menentukannya.
•
Konsep baik dan buruk dinilai berdasarkan
perspektif individu manakal perspektif kemasyarakatan
tidak menjadi teras pegangan.
1.10.4 AJARAN SESAT DI MALAYSIA
Amalan
yang dibawa oleh orang islam atau orang bukan islam yang mendakwa bahawa
amalan tersebut adalah ajaran islam sedangkan ianya bertentangan dengan islam
berdassakan al-Quran dan sunah serta bertentangan dengan ajaran ahli Sunah
wal jamaah.
Sebab
kemunculan : -kepentingan diri
-golongan
yang ingin melemahkan ajaran islam dengan
memesongkan akidah orang islam
Ciri-ciri
ajaran sesat
ü Mereka
mendakwa bahawa semua agama adalah sama
ü Pemimpin
mereka mengaku Allah S.W.T menjelma dalam diri
ü Mereka
mempercayai bahawa orang yang telah mati boleh memberikan
pertolongan
apabila namanya diseru
ü Mereka
mempercayai bahawa gurunya boleh menebus dosa dengan wang
ü Mereka
meninggalkan solat jumaat kerana mengamalkan suluk
ü Pemimpin
mereka mengubah dengan sengaja ayat al-Quran dengan maksudnya
ü Mereka
mengakui dan mempercayai bahawa tangkal boleh memberikan kesan
kepada
kehidupan
MANGSA
AJARAN SESAT
ü Mereka
yang jahill dan jiwa kosong
ü Mereka
yang ghairah mencari ketenangan jiwa dan kesempurnaan
ü Golongan
yang menyeleweng dalam hal yang berhubung usul
KESAN
BURUK MENGAMALKAN AJARAN SESAT
INDIVIDU
-
rosak akidah
- masa terbuang
- minda seseorang akan
tertutup
MASYRAKAT
-
Keruntuhan instituti
-
Perpeduan tergugat
-
Berlaku keganasan
NEGARA
-
Negara akan mundur
-
Negara tidak stabil
CONTOH AJARAN SESAT
QADIANI
Pengasasnya ialah MIRZA GHULAM AHMAD
Ciri-ciri:
1)
beriktikad bahawa
penagasanya ialah Imam Mahdi, nabi dan jelmaan
Krishna (tuhan mengikut kepercayaan hindu)
2)
Beriktikad bahawa Allah
S.W.T menurunkan kepada mirza Ghulam ahmad
sebuah kitab suci yang bernama al-Tazkirah
3)
Menghapuskan jihad
BAHAI
Pengasanya
ialah Husain Ali Al-Mazandani
Ciri-ciri:
1)
Beriktikad pengasanya
ialah jelmaan Allah S.W.T
2)
Beriktikad semua agama
adlah sama
3)
Beriktikad alam ini
bersifat baqa (kekal)
TASLIM
Pengasasnya ialah Haji Muhammad Syafie
Ciri-ciri:
1)
Beriktikad bahawa diri
batin manusia ialah Allah S.W.T dan diri zahir manusia ialah Nur Muhammad
2)
Beriktikad alam ini
bersifat qadim
3)
Mentafsirkan ayat-ayat
al-Quran mengikut hawa nafsu.
LANGKAH-LANGKAH MENANGANI AJARAN SESAT
ü Melengkapkan
diri dengan kefahaman islam yang sebenar
ü Menyebarkan
ajaran islam
ü Kerjasama
dalam penguatkuasaan undang-undang
ü Program
pemulihan akidah
SENARAI AJARAN SESAT YANG DIWARTAKAN OLEH JAKIM
ü Kalimat
sakti
ü Kumpulan
Ikhwan/al-Mas
ü Al-Arqam
ü Golongan
anti-hadis
ü Syiah
ü Ajaran
ayah Pin
PENUTUP
Kesimpulanya, etika islam dalam sains teknologi dan kejuruteraan amat
penting kepada Negara yang
Semakin menbangun kerana factor pencerobohan
haram terhadap alam sekitar tidak akan kerap berlaku.
Jika seseorang individu itu tidak mempunyai
etika islam misalnya saintis. Mereka akan berterusan membuat
Uji kaji tanpe memikir akibat terhadap
mangsa uji kaji mereka. Selain itu, hal ini boleh dikatakan untuk
Seseorang individu itu tidak bersikap taksub
kerana rezeki yang datang itu daripada allah S.W.T dan kita
Sebgai hambanya perlulah bersabar dan terus
berdoa. Kerana apabila sedah berusaha, pasti akan dapat
Ganjarannya. Seterusnya kita perlulah
melakukan eksperiman dengan bijaksana tanpa niat jahat. Penghasilan
Penemuan sains teknologi daan kejuruteraan
haruslah memberi manfaat kepada keselesaan orang ramai.
Segala rekaan dan alat yang dihasilkn
haruslah tidak berkonsep kearah kerosakan akhlak individu lain.
Di samping itu, janganlah kita sebagai
pereka, mereka peralatan yang melalaikan sehingga membuat
Individu lain tidak menunaikan kewajipan
yang sedia ada. Rekaan yang dihasilkan perlulah menunjukkan
Kesan positif untuk individu lain serta
kemajuan Negara. Oleh itu, etika islam dalam sains teknologi dan
kejuruteraan perlu bititikberatkan agar
Negara kita tidak musnah alam flora dan fauna disebabkan kerakusan
para saintis.
RUJUKAN
2)wikipedia
3)https://www.slideshare.net/normurnimohamad/bab-1-sains-teknologi-dan-kejuruteraan-dalam-islam
4)http://rahman97tgr.blogspot.my/2016/03/bab-1-pengenalan.html
|
Comments
Post a Comment