Skip to main content

BAB 1: KONSEP ASAS DALAM ISLAM(1.6-1.10)




NAMA AHLI KUMPULAN:
06DEM17F1047: SITI NURAIN BINTI ROSLI
06DEM17F1052: NURAZIZAH HANA BINTI HANIZAM
06DEM17F1053: SITI NURAIDA IRWARNI BINTI ABU ZARIN
O6DEM17F1071: SITI SURAYAH BINTI MENFARI
KELAS: DEMS2S2
PROGRAM: DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK
JABATAN: JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL
SESI PENGAJIAN: DISEMBER 2017
KOD NAMA KURSUS: DUA2012 (SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTRAAN DALAM ISLAM) 
NAMA PENSYARAH: ENCIK SUHAIMI BIN SAMAD
TAJUK PROJEK: KONSEP ASAS ISLAM (1.6-1.10)




Penghargaan
Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT yang maha berkuasa,maha pengasih dan maha penyayang.Selawat dan salam terhadap junjungan kita Nabi Muhammad SAW,keluarga,dan sahabat-sahabat baginda.
Kami ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih yang ditujukan kepada:
1.Penerbit dan Pengarang buku teks yang berjudul “Sains Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam”:
·         Mohd Azli Adnan
·         Asnuurien Najma Ahmad
·         Azman Ab Rahman
·         Oxford  Fajar Sdn Bhd
Dan kami juga ingin merekamkan jutaan penghargaan dan terima kasih juga kepada Pensyarah yang mengajar kami dalam bidang ‘Sains Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam” iaitu  Ustaz Suhaimi Bin Samad yang telah banyak memberikan  kami pengetahuan,mengajar dan membimbing kami uuga yang telah mencurahkan segala ilmu yang kami pelajari  sebagai seorang pelajar.Malah, kepada rakan-rakan seperjuangan yang disayangi iaitu kelas kami juga yang banyak memberikan dorongan dan dan membantu kami dalam penghasilan tugasan ini


1.6  KONSEP SYARIAH

DEFINISI
Ditinjau dari sudut etimologi (bahasa), syariah bermakna jalan yang lurus. Sedangkan makna terminologi (defenisi), syariah adalah undang-undang atau peraturan-peraturan yang mengatur hubungan antara manusia dengan pencipta (Allah SWT), serta hubungan antara manusia dengan manusia. Penerapan syariah dalam setiap kehidupan manusia bertujuan agar manusia memiliki martabat dan derajat yang lebih tinggi dari makhluk lain ciptaan Allah SWT.
Syariah mencakup seluruh aktivitas yang dilakukan oleh seorang muslim dengan aturan-aturan halal dan haram, serta perilaku baik dan buruk. Syariah bertumpu pada kekuatan iman dan budi pekerti (akhlak) serta memilki implikasi balasan baik di dunia maupun di akhirat. Panduan dalam pengalaman syariah mengacu kepada dua sumber hukum Islam, yaitu Al-Quram dan As-Sunnah Nabi Muhammad SAW.
Perintah untuk menjalankan syariah tertuang dalam Al-qur’an Surat 45 (Al-Jaasiyah) Ayat 18, yang artinya :
“Kemudian Kami jadikan kamu (ya Muhammad) berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama), maka ikutilah syariat itu dan jangan kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak berilmu”

1.6.1 PRINSIP ASAS DAN KEISTIMEWAAN SYARIAH

RABBANI (BERPANDUKAN WAHYU)
Perundangan islam tidak mengandungi unsur-unsur penyelewengan dan terhindar daripada
 sebarang kesilapan. Undang-undang yang disebut secara terperinci adalah berkaitan
dengan akidah,kesalahanmjenayah berkaitan agama,nyawa,akal,maruah dan harta benda,
hak perwarisan dan ibadah wajib.
Perinsip ini bebas daripada pengaruh nafsu, kelemahan akal,kezaliman dan ketidakadilan
kepada manusia yang lain.




PERSAMAAN DAN KEADILAN
Bertujuan menjamin kebajikan manusia.keadilan islam meliputi di dunia dan di akhirat.
 Konsep persamaan dan keadilan berupaya memberikan kesejahteraan dan keselamatan
 manusia jika dipraktikkan dengan penuh ketaatan.



TIDAK MEMBEBANKAN, TEGAS DAN FLEKSIBEL
Setiap peraturan yang dibuat adalah bersesuaian dengan fitrah manusia dan tidak
 membebankan . Nilai dalam syariah adlah bersifat tetap dan tidak berubah,namun
perlaksanaannya adalah bersifat anjal iaitu boleh berlaku kelonggaran,keringanan atau
 pengecualian terhadap sesuatu hukum yang telah ditetapkan.Setiap larangan yang telah
 ditetapkan mempunyai jalan alternative untuk diselesaikan.Prinsip ini memudahkan
manusia melaksanakan segala perintah Allah tanpa sebarang alasan serta meraikan sifat
 kehidupan manusia yang sentiasa berubah mengikut keadaan.



SEMPURNA DAN LENGKAP
Perundangan islam itu sempurna dan terhindar daripada sifat nafsu manusia.
Kesempurnaan undang-undang islam sifatnya merangkumi semua aspek kehidupan.
Kesepempurnaan undang-undang islam bertujuan memberikan kesenangan dan
 keselamatan kepada manusia di duni dan di akhirat.







1.6.2 MAQASID SYARIAH

















Memelihara agama
Segala perundangan dan peraturan islam bertujuan memastikan manusia tidak
Mensyirikkan Allah S.W.T.
















Memelihara nyawa
Nyawa merupakan amanah Allah S.W.T kepada manusia demi melaksanakan tugas
dan tanggungjawab sebagai hamba dan khaifah di bumi Allah.












Memelihara akal
Akal memainkan peranan dalaam mencorakkan arah tuju dalam kehidupan manusia.

















Memelihara maruah dan keturunan
Manusia dicipta dengan sebaik-baik kejadian dan kelebihan berbanding makhluk yang lain.

Memelihara harta
Pemilikan dan penguasaan harta merupakan kesempurnaan hidup seseorang.




1.6.3 SKOP SYARIAH


Hubungan dengan Allah S.W.T
         Undang-undang yang berkaitan dengan perhubungan dan pengabdian manusia
dengan Allah.



Hubungan dengan manusia
         Undang-undang yang berkaitan dengan perhubungan dan interaksi manusia
dengan manusia,



Hubungan dengan alam
         Undang-undang yang berkaitan dengan perhubungan manusia dengan alam.



1.7 KONSEP AKHLAK

         Dari segi Bahasa : tabiat,watak atau budi pekerti
         Dalam islam : sikap rohaniah yang memuliakan tingkah laku manusia terhadap Allah,
 diri sendiri dan makhluk lain yang terhasil daripada kekuatan akidah dan syariah.















1.7.1 Kategori Akhlak



Akhlak yang baik (MAHMUDAH)
Sifat utama para nabi dan rasul seterusnya menjadi ikutan para alim ulama dan
orang-orang yang mencintai  Allah dan Rasul.



Akhlak yang buruk (MAZMUMAH)
Budi pekerti buruk yang mewarisi segala ajaran syaitan,iblis dan hawa nafsu


1.7.2 CABARAN PEMBINAAN AKHLAK


IBLIS DAN SYAITAN
Musuh kepada manusia selama-lamanya. Syaitan menggoda dan merosakkan manusia


PERSEKITARAN
Persekitaran mempengaruhi akhlak samada positif atau negative.



MANUSIA
Manusia mempunyai pelbagai jenis,sifatdan perngai. Faktor ini menjadi cabaran kepada
Pembentukan akidah dan akhlak manusia.




HAWA NAFSU
Terbahagi kepada tiga : nafsu ammarah, lawwamah dan mutmaimnnah



1.7.3 ISU-ISU BERKAITAN  AKHLAK

         Pergaulan bebas : pergaulan tanpa batasan dan peraturan antara lelaki dengan
 perempuan yang menimbulkan pelbagai masalah social dan keruntuhan akhlak.
         Hedonisme : pegangan atau pandangan hidup yang mementingkan keseronokan atau
kesenangan hidup dan juga pendekatan social yang menjadikan hiburan sebagai cara
 hidup.
         Sumbang mahram : pembuatan zina yang dilakukan oleh seseorang yang ada pertalian
 darah dengan mangsa.
         Bersekedudukan : seorang lelaki dan perempuan yang tinggal bersama atau
sebumbung tanpa ikatan pernikahan yang sah
         Samseng jalan(mat rempit) : penunggang motosikal yang terlibat dalam perlumbaan
Haram
1.8 IBADAH SOLAT


         Segi Bahasa : doa atau mengemukakan permohonan
         Segi syarak: perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang dimulai dengan
takbiratul ihram beserta niat dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu.


1.8.1 KEPENTINGAN SOLAT

         Amalan pertama yang akan dihisab pada hari kiamat
         Solat tiang agama
         Ibadah solat tidak disyariatkan melalui perantaraan malaikat
         Membersihkan segala kesalahan dan dosa Membezakan antara seorang muslim
 dengan kafir
         Menzahirkan rasa syukur serta membuktikan keimanan



1.8.2 RUKUN SOLAT
                  1.Niat
2.Qiam
3.Takbiratul ihram
4.Membaca surah al-Fatihah
5.Rukuk & tumakninah
6.Iktidal & tumakninah
7.Sujud & tumakninah
8.Duduk antara dua sujud & tumakninah
9.Duduk tahyat akhir
10.Membaca tahyat akhir
11.Selawat ke atas Nabi Muhammad
12.Salam
13.tertib


             1.8.3 NIAT SOLAT FARDHU





1.8.4 SYARAT-SYARAT WAJIB SOLAT

1.Islam
2.Baligh
3.Berakal
4.Suci daripada haid dan nifas
5.Sejatera pancaindera
6.Sampai seru

1.8.5 SYARAT-SYARAT SAH SOLAT

1.Suci daripada najis
2.Menutup aurat
3.Mengetahui cara solat dan dapat membezakan yang wajib dan sunat
4.Suci daripada hadas
5.Mengetahui masuk waktu
6.Menghadap kiblat

1.8.6 PERKARA-PERKARAYANG MEMBATALKAN SOLAT

1.Makan dan minum walaupun sedikit
2.Berhadas kecil atau besar
3.Membuka aurat dengan sengaja
4.Berpaling dari arah kiblat
5.murtad







1.8.7 SURAH-SURAH PILIHAN DALAM SOLAT

1.al-Sajdah
2.al-Mulk
3.Luqman

1.9 IMPLIKASI CARA HIDUP ISLAM

1.9.1 IMPLIKASI KEPADA INDIVIDU

- mendapat keredaan Allah S.W.T
 -pengurusan masa
           - kebersihan diri

           1.9.2 IMPLIKASI KEPADA KELUARGA
           
            - pendidikan anak-anak
             -nilai kekeluargaan
             - sifat toleransi dan kasih sayang

          


           1.9.3 IMPLIKASI KEPADA MASYARAKAT
           
            -menerapkan konsep ‘amar makruf nahi munkar’
             -mengeratkan hubungan persaudaraan

           1.9.4 IMPLIKASI KEPADA NEGARA
          
             -pemimpin yang adil
             -memantapkan ekonomi Negara
             -mewujudkan keamanan dalam negara

            1.10 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
         
            1.10.1 FAHAMAN SEKULARISME
         Dari segi Bahasa bermaksud satu zaman
         Dari segi istilah bermaksud satu fahaman yang memisahkan dan mengasingkan
                        urusan kehidupan dunia dan akhirat dalam semua aspek

            
[Ismail R. Al-Farouqi][1978]
         Suatu fahaman yang merujuk penafian terhadap hal-hal kerohanian
         Penolakan terhadap kewibawaan unsur-unsur kerohanian
         Penafian tentang adanya hidup yang tetap (akhirat)
             [Syed Naquib Al-attas][1980]
         aliran ini hendak membaiki hidup insan dengan cara perbendaan sahaja
         Mengatakan kebenaran tentang keduniaan adalah terbebas daripada ajaran wahyu dan
Kenabian

PENENTANGAN ANTARA ISLAM DENGAN SEKULARISME

ISLAM
         Tiada pemisahan antara dunia dan akhirat
         Bersumberkan wahyu

SEKULAR
         Menafikan syariat Allah S.W.T
         Bersumberkan daripada idea-idea akal dan institusi manusia

1.10.2 FAHAMAN PLURALISME

         Fahaman yang menganggap semua agama adalah sama bagi seorang individu. Islam tidak menganggap bahawa tuhan yang disembah oleh orang islam ialah tuhan yang disembah oleh agama lain.
         Mendakwa semua agama adalah bersifat relative. Menganggap semua agama mempunyai tujuan yang satu iaitu membawa manusia kepada keselamatan di akhirat.


1.10.3 FAHAMAN LIBERALISME

         Kebebasan untuk memilih agama dan mengamalkan apa yang dipercayai selaras dengan prinsip
rasional seseorang. Agama dilihat sebagai hak peribadi dan orang lain tidak boleh menentukannya.
         Konsep baik dan buruk dinilai berdasarkan perspektif individu manakal perspektif kemasyarakatan
 tidak menjadi teras pegangan.

1.10.4 AJARAN SESAT DI MALAYSIA
Amalan yang dibawa oleh orang islam atau orang bukan islam yang mendakwa bahawa amalan tersebut adalah ajaran islam sedangkan ianya bertentangan dengan islam berdassakan al-Quran dan sunah serta bertentangan dengan ajaran ahli Sunah wal jamaah.
Sebab kemunculan : -kepentingan diri
                                   -golongan yang ingin melemahkan ajaran islam dengan
                                     memesongkan akidah orang islam


Ciri-ciri ajaran sesat
ü  Mereka mendakwa bahawa semua agama adalah sama
ü  Pemimpin mereka mengaku Allah S.W.T menjelma dalam diri
ü  Mereka mempercayai bahawa orang yang telah mati boleh memberikan
pertolongan apabila namanya diseru
ü  Mereka mempercayai bahawa gurunya boleh menebus dosa dengan wang
ü  Mereka meninggalkan solat jumaat kerana mengamalkan suluk
ü  Pemimpin mereka mengubah dengan sengaja ayat al-Quran dengan maksudnya
ü  Mereka mengakui dan mempercayai bahawa tangkal boleh memberikan kesan
kepada kehidupan

MANGSA AJARAN SESAT
ü  Mereka yang jahill dan jiwa kosong
ü  Mereka yang ghairah mencari ketenangan jiwa dan kesempurnaan
ü  Golongan yang menyeleweng dalam hal yang berhubung usul

KESAN BURUK MENGAMALKAN AJARAN SESAT

INDIVIDU
- rosak akidah
          - masa terbuang
          - minda seseorang akan tertutup

          MASYRAKAT
-          Keruntuhan instituti
-          Perpeduan tergugat
-          Berlaku keganasan

           NEGARA
-          Negara akan mundur
-          Negara tidak stabil

         
CONTOH AJARAN SESAT
          QADIANI
           Pengasasnya ialah MIRZA GHULAM AHMAD



Ciri-ciri:
1)      beriktikad bahawa penagasanya ialah Imam Mahdi, nabi dan jelmaan
 Krishna (tuhan mengikut kepercayaan hindu)
2)      Beriktikad bahawa Allah S.W.T menurunkan kepada mirza Ghulam ahmad
 sebuah kitab suci yang bernama al-Tazkirah
3)      Menghapuskan jihad

      BAHAI
      Pengasanya ialah Husain Ali Al-Mazandani
Ciri-ciri:
1)      Beriktikad pengasanya ialah jelmaan Allah S.W.T
2)      Beriktikad semua agama adlah sama
3)      Beriktikad alam ini bersifat baqa (kekal)

     TASLIM
Pengasasnya ialah Haji Muhammad Syafie
Ciri-ciri:
1)      Beriktikad bahawa diri batin manusia ialah Allah S.W.T dan diri zahir manusia ialah Nur Muhammad
2)      Beriktikad alam ini bersifat qadim
3)      Mentafsirkan ayat-ayat al-Quran mengikut hawa nafsu.

LANGKAH-LANGKAH MENANGANI AJARAN SESAT
ü  Melengkapkan diri dengan kefahaman islam yang sebenar
ü  Menyebarkan ajaran islam
ü  Kerjasama dalam penguatkuasaan undang-undang
ü  Program pemulihan akidah

SENARAI AJARAN SESAT YANG DIWARTAKAN OLEH JAKIM
ü  Kalimat sakti
ü  Kumpulan Ikhwan/al-Mas
ü  Al-Arqam
ü  Golongan anti-hadis
ü  Syiah
ü  Ajaran ayah Pin

     PENUTUP
         Kesimpulanya, etika islam dalam sains teknologi dan kejuruteraan amat penting kepada Negara yang
Semakin menbangun kerana factor pencerobohan haram terhadap alam sekitar tidak akan kerap berlaku.
Jika seseorang individu itu tidak mempunyai etika islam misalnya saintis. Mereka akan berterusan membuat
Uji kaji tanpe memikir akibat terhadap mangsa uji kaji mereka. Selain itu, hal ini boleh dikatakan untuk
Seseorang individu itu tidak bersikap taksub kerana rezeki yang datang itu daripada allah S.W.T dan kita
Sebgai hambanya perlulah bersabar dan terus berdoa. Kerana apabila sedah berusaha, pasti akan dapat
Ganjarannya. Seterusnya kita perlulah melakukan eksperiman dengan bijaksana tanpa niat jahat. Penghasilan
Penemuan sains teknologi daan kejuruteraan haruslah memberi manfaat kepada keselesaan orang ramai.
Segala rekaan dan alat yang dihasilkn haruslah tidak berkonsep kearah kerosakan akhlak individu lain.
Di samping itu, janganlah kita sebagai pereka, mereka peralatan yang melalaikan sehingga membuat
Individu lain tidak menunaikan kewajipan yang sedia ada. Rekaan yang dihasilkan perlulah menunjukkan
Kesan positif untuk individu lain serta kemajuan Negara. Oleh itu, etika islam dalam sains teknologi dan
kejuruteraan perlu bititikberatkan agar Negara kita tidak musnah alam flora dan fauna disebabkan kerakusan
para saintis.
        



RUJUKAN









1)Buku Sains Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam






         




























2)wikipedia
3)https://www.slideshare.net/normurnimohamad/bab-1-sains-teknologi-dan-kejuruteraan-dalam-islam
4)http://rahman97tgr.blogspot.my/2016/03/bab-1-pengenalan.html




Comments

Popular posts from this blog

BAB 3: WAHYU SEBAGAI SUMBER SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

BAB 3 : WAHYU SEBAGAI SUMBER SAINS                     TEKNOLOGI & KEJURUTERAAN Sesi : Dis 2017 Kelas : DEM 2 S 2 Bil. Nama Pelajar No. Pendaftaran 1. Ahmad Hidayat Nasution bin Abdollah Amin 06DEM17F1069 2. Syukri Safie bin Selamat 06DEM17F1013 3. Ahmad Syakir bin Sulaiman. 06DEM17F1024 4. Muhammad Salim bin Mathadi 06DEM17F1031 5. Muhammad Al – Afif bin Nasir 06DEM17F1075 Nama Pensyarah : En. Suhaimi bin Samad BAB 3 : Wahyu Sebagai Sumber Sains Teknologi dan Kejuteraan . Pengenalan Sains, teknologi dan kejuteraan merupakan sebahagian daripada ilmu yang terdapat dalam wahyu yang diturunkan oleh Allah SWT melalui al-Quran. Al-Quran ialah sumber intelektual dan spiritual islam yang agung. Kalam Allah SWT ini adala...

BAB 5:KAEDAH FIQAH DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

NAMA AHLI KUMPULAN: KHAIRUL IKHWAN BIN ZARRUDIN(06DEM17F1010) MUHAMMAD FITRI FAHMI BIN MOHD SOBRI(06DEM17F1025) ABDUL AZIZ BIN SULAIMAN(06DEM17F1040) MUHD RIZKY ADHA BIN JASMIN(06DEM17F1045) KHAIRUL HAZIQ SYAHMI BIN KHAIRUHISHAM(06DEM17F1065) KELAS: DEMS2S2 PROGRAM: DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK JABATAN: JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL SESI PENGAJIAN: DISEMBER 2017 KOD NAMA KURSUS: DUA2012 (SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTRAAN DALAM ISLAM)  NAMA PENSYARAH: ENCIK SUHAIMI BIN SAMAD TAJUK PROJEK: BAB 5( Keadah Fiqah dalam Sains Teknologi dan Kejuteraan ) BAB 5: Keadah Fiqah dalam Sains Teknologi dan Kejuteraan Pengenalan Keadah fiqah merupakan satu prinsip umu yang dijadikan sebagai satu panduan umum dalam pembinaan hukum-hukum Islam apabila masalah-masalah baharu yang memerlukan keputusan hukum yang cepat. Prinsip umum ini membolehkan sesuatau masalah baharu yang timbul diselesaikan dengan mudah mengenai hukumnya yang sebenar melaui ...