Skip to main content

BAB 4 : PRINSIP SYARIAH DAN ETIKA ISLAM DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

e-FOLIO
BAB 4 : PRINSIP SYARIAH DAN ETIKA ISLAM DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN 
JABATAN : JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL
PROGRAM : DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK
KOD & KURSUS : DUA 2012 – SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM .
AHLI KUMPULAN:- 
: NOR FATIN HIDAYAH BINTI MOHAMMAD    (06DEM17F1001)
: NUR ISMIDILITA AZLIN BINTI ISMA HALID     (06DEM17F1035)
: NURUL AISYAH BINTI HAMALUDIN                   (06DEM17F1041)
: NURUL IZZATI BINTI MOHD SHARIF                  (06DEM17F1056)
KELAS : DEM 2 S2 ( SESI DISEMBER 2018 )
NAMA PENSYARAH : USTAZ SUHAIMI BIN SAMAD


PENGHARGAAN

Alhamdulillah , segala puji bagi Allah . Syukur kami panjatkan kehadrat illahi kerana dengan izinnya kami mampu menyiapkan e-folio ini yang bertajuk “PRINSIP SYARIAH DAN ETIKA ISLAM DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN”  dalam tempoh masa yang ditetapkan . Salawat dan salam keatas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW , kerana usaha baginda kita dapat hidup dalam nikmat iman dan islam .
Jutaan terima kasih kepada pensyarah kami iaitu, Ustaz Suhaimi bin Samad dalam subjek DUA 2012 – SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM kerana telah banyak memberi kami tunjuk ajar kepada kami untuk membuat folio ini . Tidak lupa juga kami berterima kasih kepada ibu bapa kami yang telah memberi kami dorongan serta motivasi untuk kami mencapai cita-cita kami serta  melaksanakan tugas ini dengan jayanya .
Akhir sekali kami ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada rakan-rakan sepejuangan di politeknik port dickson dan ahli kumpulan saya kerana telah memberi sokongan dan kerjasama  yang amat memberangsangkan yang telah diberikan . Untuk pengetahuan semua , kami melakukan tugas ini dengan bantuan buku teks sains teknologi dan kejuruteraan dalam islam hasil ciptaan Mohd Azli Adnan , Assuurien Najma Ahmad dan Azman Ab Rahman . Semoga Allah SWT dapat membalas jasa kalian semua, Amin .

 

PENGENALAN

Individu atau komuniti yang beretika dan cemerlang secara tidak langsung akan mendapat ganjaran  dan manfaat daripada sistem etika yang diamalkannya. Tegasnya ,orang yang berakhlak ialah seseorang yang mendisiplinkan dirinya dengan berpakaian sempurna, iaitu dengan menutup aurat . Ibarat ‘besi itu hina kerana karatnya , namun manusia bukan hina kerana miskin ,akan tetapi manusia menjadi hina kerana akhlaknya dan etikanya’.

Perumpamaan itulah yang dikaitkan dengan prinsip dan etika dalam sains dan teknologi serta kejuruteraan yang diterapkan dalam islam. Seorang saintis muslim yang hebat kerana ilmunya menjadikan akhlak mulia sebagai matlamat utama dalam sesuatu kajian dalam sains . Etika pula berkait rapat dengan tingkah laku ilmuwan yang mengakui bahawa dirinya lebih kerdil berbanding dengan alam, apatah lagi dengan Pencipta alam ini .
Sebagai contoh , seorang ahli perubatan seperti doktor akan melaksanakan tugasnya dengan penuh keikhlasan, bertanggungjawab, beretika, berdisiplin serta menjaga nama baik pesakit yang dirawatnya . Seorang saintis pula akan menggunakan pengetahuannya untuk kesejahteraan ummah . Ahli akademik akan menjadikan kerjayanya sebagai tugas mulia yang bertujuan untuk menyampaikan ilmu kepada generasi yang lain . Sementara ahli ekonomi mencari penyelesaian agar masyarakat bebas daripada penindasan ekomoni dengan penuh keikhlasan .






4.1 PRINSIP SYARIAH DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

·         Syariah (bahasa arab)  bermaksud aliran ( mazhab ) dan jalan yang lurus.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Jathiyah ialah :-
Maksudnya:
“Kemudian Kami jadikan engkau (Muhammad) mengikuti syariat-syariat
(peraturan) daripada agama itu , maka ikutilah (syariat itu)dan janganlah engkau
Ikuti keinginan orang yang tidak mengetahui.”
( Surah al-Jathiyah 45:18)

·         Syara’ pula bermaksud mencipta atau menjelaskan.
·         Syariah (segi bahasa) ialah kata nama terbitan daripada kata kerja syarak yang bermaksud menetapkan atau menerangkan  jalan.
·         Kalimah Syariah pula membawa bermaksud jalan yang terang.

  Ö   Segala hukum ini dipanggil syariah kerana satu sumber yang lurus dan sistemnya tidak menyimpang daripada matlamat.
  Ö     Kewujudan syariat bukan bertujuan menyusahkan tetapi syariat perlu dipatuhi bagi mencapai kesempurnaan hidup di dunia dan akhirat .
  Ö     Bermula pada zaman Rasulullah SAW , baginda berpegang kepada dua sumber iaitu al-Quran dan hadis . Ringkasnya, kaedah-kaedah syariat ini sudah pun dimantapkan dan dasar-dasarnya pula ditegakkan dan disempurnakan pada zaman Rasulullah SAW dan wajib diterapkan sehingga kini.
  Ö   Syariah mempunyai keistimewaan tersendiri. Antara nya bersifat syumul, lengkap dan sempurna iaitu syariah mengatur semua urusan hidup manusia yang merangkumi urusan manusia dengan Allah SWT, urusan manusia sesama manusia dan urusan manusia dengan makhluk-makhluk lain .
  Ö     Keunggulan syariah terbahagi kepada lima:

 


1.      RABBANIAH ( KETUHANAN )
Ø  Keunggulan yang pertama ini menjelaskan dalam syariah Islam diciptakan dan disusun sendiri oleh Allah SWT .
Ø  Peranan manusia hanyalah sekadang memahami, memperkembang dan melaksanakannya sebaik mungkin dalam kehidupan .
Ø  Alam yang terbentang luas dan segala khazanah di dalamnya boleh diterokai dengan mematuhi peraturan Allah SWT.
Ø  Setiap kajian dan ciptaan hendaklah bermatlamatkan pengabdian diri kepada Allah SWT, dan menginsafi keagungan-Nya.
Ø  Allah mengajak kita berfikir dan memerhatikan proses pengaliran udara secara aerodinamik bagi seekor burung helang .

Firman Allah SWT mengenai burung ini dapat dilihat dalam
surah Al-Mulk :-

maksudnya :
“Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan menguncupkan sayapnya di atas mereka?
Tidak ada yang menahannya di udara selain Yang Maha Pengasih. Sesungguhnya Dia Yang Maha Melihat segala sesuatu .”

(Surah Al-Mulk 67:19)









1.      WASATIAH ( KESEDERHANAAN )


©      Islam menolak semua unsur-unsur ekstremisme dalam kehidupan mereka .
©      Kesedehanaan dalam syariat memberi makna segala hukum-hakamnya yang bersifat sederhana.
©      Sifat kesederhanaan ini sesuai dengan fitrah manusia.
©      Umpamanya, Allah SWT menyuruh manusia makan & minum daripada sumber yang baik dan halal, namun pada masa yang sama Allah SWT mengingatkan manusia agar tidak melampaui batas.
©      Tindakan melampaui batas merupakan sesuatu yang membahayakan diri manusia.
©      Sikap melampaui batas akan menyebabkan seseorang berasa susah.
©      Amalan hidup sederhana merupakan ajaran agama bukan sahaja Islam malah semua agama.
©      Selain itu, kepenggunaan lestari juga perlu mementingkan alam sekitar walaupun kemajuan sains dan teknologi hari ini amat tinggi .
©      Dalam konsep kesederhanaan hari ini, banyak barang dan perkhidmatan mesra alam yang mematuhi pelbagai piawaian alam sekitar telah diwujudkan .
©      Hal ini memudahkan pengguna membuat pilihan supaya dapat membantu melestarikan alam sekitar.










2.      TAWAZUN ( KESEIMBANGAN )
v  Tawazun bermaksud ajaran Islam memberikan perhatian kepada semua aspek kehidupan manusia .
v  Islam tidak membenarkan umatnya mementingkan diri sehingga mengabaikan kepentingan masyarakat .
v  Islam juga tidak menggalakkan umatnya mementingkan aspek kerohanian semata-mata sehingga mengabaikan aspek jasmani atau kebendaan  .
v  Begitu juga sebaliknya , umat islam tidak dibenarkan mencari rezeki sehingga mengabaikan kepentingan beribadat kepada Allah SWT .
v  Islam memerintahkan agar kesemua aspek dalam kehidupan manusia digabungkan dalam satu keadaan supaya seimbang .
v  Keseimbangan dalam syariat bermaksud  keperluan manusia di dunia dan di akhirat seimbang dari segala aspek kehidupan .
v  Keseimbangan dimaksudkan dalam sains , teknologi dan kejuruteraan menurut islam ialah setiap kemajuan saintis , teknorat dan jurutera perlulah seimbang dalam menyediakan keperluan manusia dan masyarakat hari ini .











3. 1.      MIZAN ( KESETERAAN )

©      Mizan bermaksud kesetaraan dalam syariat dapat dilihat dalam hukum-hakam  yang memberikan nilai yang selayaknya bagi sesuatu perkara .
©      Kesetaraan dalam syariat menuntut agar segala tindakan yang dilaksanakan hendaklah meraikan keperluan dunia dan akhirat .
©      Setiap perkara yang dilakukan perlu ditimbang agar hukum-hakam tidak menjadi korban atas nama penyelidikan dan pembangunan .
©      Setiap perkara yang dilakukan hendaklah mengambil dira item-item yang digunakan itu benar menurut sukatan atau had yang ditentukan oleh syariat .

2.      THABAT DAN MURUNAH ( TETAP DAN ANJAL )
©      THABAT bermaksud tetap atau tidak berubah . Dalam konteks ajaran islam , perkara yang telah tetap dan tidak boleh dipinda dan diubah-ubah dasar, prinsip dan perlaksanaannya .
©      Konsep thabat adalah aspek adalah aspek akidah dan hukum-hakam amaliyyah yang dinyatakan secara qat’i (pasti) dalam al-Quran dan sunnah .
©      Konsep al-thabat dalam aspek syariah dapat dilihat dari segi hukum-hukum yang tidak berubah seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT .
©      Selain itu , hukum jenayah  yang diwajibkan dalam al-Quran dan hadis seperti hukum hudud dan qisas tidak boleh diubah-ubah .
©      Perkara-perkara ini ditentukan secara qat’i  dan tidak mungkin akan berubah sampai bila-bila .
©      Perkara-perkara seperti inilah yang termasuk dalam konsep al-thabat.
©      Al-Murunah (anjal ) bermaksud selain daripada perkara-perkara pokok dan dasar yang tidak boleh berubah , terdapat juga perkara-perkara yang bersambung kait yang boleh berubah .
©      Agama islam yang diturunkan oleh Allah SWT sentiasa sesuai dan bersifat senang untuk diamalkan .
©      Islam mementingkan kemudahan dan tidak sesekali menyukarkan umatnya dalam mengamalkan segala ajarannya.
©      Sebagai contoh , solat adalah wajib bagi setiap umat islam . Walau bagaimanapun , dengan kewujudan sains dan teknologi , sesiapa yang mengalami masalah sakit lutut jika solat berdiri ada pengubatnya iaitu dengan menggunakan sapuan gel berubat yang telah diciptakan saintis hari ini sudah mampu membuat seseorng yang mengalami sakit lutut itu tadi dapat solat berdiri .
©      Hal ini menunjukkan agama islam tidak statik sebaliknya bersifat anjal , islam itu mudah .
©      Jelaslah anjal menurut syariah terlihat dalam aspek hukum-hakamnya yang tetap untuk umatnya .
©      Tiada berlakunya sebarang perubahan hukum kecuali ada keperluan syar’i  untuk menggunakannya .
©      Kelonggaran ini hanya berlaku seandainya tiada pilihan lain bagi mengubati penyakit berbahaya atau ketika darurat sahaja .
©      Kemutlakan dalam hukum diperlukan bagi memelihara kesucian prinsip syariat dan keanjalan wajar dilakukan bagi meraikan sifat kehidupan manusia yang sentiasa berubah dan dinamik .





4.2  PERANAN SYARIAH ISLAMIAH DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN 

Syariah adalah satu - satunya manhaj atau jalan yang benar dan lurus . Manhaj yang dapat mengawal manusia daripada tergelincir dan terseleweng . Syariah menjadi panduan dalam segala kegiatan manusia termasuklah dalam segala aktiviti sains dan teknologi.

1.      Membawa manusia kepada mentauhidkan Allah SWT
Peranan utama syariah Islamiah adalah untuk memelihara nilai agama serta pelaksanaannya. Sebarang elemen yang boleh menggugat kesucian agama hendaklah dicegah sebelum ianya berlaku. Andaikata sudah berlaku , maka hukuman yang sewajarnya bagi tujuan siksaan dan didikan dilaksanakan. Pensyariatan hukuman dan perundangan dalam syariah Islam akan mengambil kira kesannya kepada kemuliaan dan kesucian agama. Syariah Islam menetapkan sebarang kajian, ciptaan dan hasil sains teknologi dan kejuruteraan hendaklah memberikan kebaikan untuk memelihara agama. Sebarang penyelidikan dan kemajuan dari sudut sains dan teknologi yang dilakukan oleh manusia akan membawa kepada satu kesimpulan iaitu kewujudan Sunnatullah ( the law of nature ). Menjaga agama merupakan perkara paling utama bagi setiap individu.

Namun begitu , Islam telah menetapkan beberapa syarat supaya teknologi yang sedia ada tidak digunakan untuk kearah yang salah .

Contohnya daripada sudut Penciptaan & Penciptaan Kosmetik Alaf Baru :

1 . Di dalam Islam , seseorang umat Islam itu di haruskan untuk kelihatan kemas tetapi tidak boleh menggunakan kecantikkan secara berlebihan sehingga mendatangkan banyak andaian yang salah dan boleh menjatuhkan Islam .

2.      Membentuk Muslim sejati dalam kehidupan

Syariat Islam menetapkan pemeliharaan maruah atau harga diri merupakan perkara penting dalam kehidupan manusia . Segala kajian yang melibatkan sains teknologi dan kejuruteraan hendaklah mengambilkira kepentingan maruah umat . Tindakan yang membelakang umat boleh mengundang kerosakan dan masalah besar .

Contohnya daripada sudut Penciptaan & Penciptaan Kosmetik Alaf Baru :

1 . Penggunaan botox pada zaman sekarang banyak telah disalahgunakan untuk kecantikkan sehingga ada yang merubah bentuk muka yang sedia ada untuk kelihatan lebih cantik sedangkan di dalam Islam , seseorang umat itu tidak digalakkan untuk berlebihan di dalam kecantikkan .

      Namun begitu , botox dibenarkan untuk digunakan bagi yang benar-benar memerlukan . Seperti kulit melecur akibat insiden kebakaran . Di dalam kes ini , botox boleh digunakan untuk merawat bahagian kulit yang teruk melecur untuk mengelakkan fitnah dan menjatuhkan maruah diri , keluarga dan agama .

3.      Membawa manusia kepada memelihara nyawa

Nyawa merupakan milik mutlak Allah yang wajib dihargai dan disyukuri . Sebarang tindakan membunuh diri sendiri atau orang lain adalah haram kecuali membunuh atas sebab yang dibenarkan oleh syarak .

Contohnya daripada sudut Penciptaan & Penciptaan Kosmetik Alaf Baru :

1 . Dalam penggunaan botox , terdapat sesetengah pengguna yang terlalu obses dengan botox sehingga mereka melakukan pembedahan kosmetik secara berulang kali yang boleh mempetaruhkan nyawa . Sedangkan pembedahan tersebut sudah diketahui oleh semua orang bahawa ianya boleh membawa bahaya kepada diri jika diambil terlalu kerap .

4.      Memelihara akal dengan membawa manusia kepada kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat

Akal merupakan anugerah utama bagi komponen tubuh badan manusia . Kekuatan akal yang mampu berfikir secara maksima menyamai kemampuan ribuan komputer . Islam melarang segala perbuatan yang boleh menyebabkan berlakunya kerosakkan pada akal .

Contohnya daripada sudut Penciptaan & Penciptaan Kosmetik Alaf Baru :

1 . Seperti mengambil bahan kosmetik yang berlebihan sehingga menimbulkan riak dalam diri kerana telah merubah bentuk fizikal kepada lebih cantik daripada asalnya .

2 . Penggunaan kosmetik seperti botox juga memberikan tindak balas tidak sihat kepada akal kerana di dalam botox terdapat bahan-bahan kimia yang tidak elok kepada manusia .

5.      Melahirkan masyarakat yang harmoni dan seimbang

Syariat Islam dengan tegas memutuskan untuk mengharamkan apa jua bentuk tindakan yang boleh merosakkan keturunan samada secara langsung atau tidak . Keingkaran dan ketidakpatuhan manusia kepada syariah telah mengakibatkan banyak masalah kepada diri , keluarga dan masyarakat sekeliling .

Contohnya daripada sudut Penciptaan & Penciptaan Kosmetik Alaf Baru :

1 . Penggunaan botox yang boleh merubah wajah boleh menyebabkan penceraian rumah tangga . Hal ini demikian kerana apabila pasangan suami isteri mendapat anak , si suami akan mendapat tahu perbezaan yang ketara pada wajah anak dan ibunya . Penceraian juga boleh tejadi kerana ianya boleh merosakkan keturunan secara tidak langsung .  Demi memelihara tamadun manusia , Al-Quran telah menjelaskan aspek penghukuman yang tegas terhadap umat yang menambah perhiasan yang berlebihan dan boleh merubah bentuk fizikal yang sedia ada.

6.      Menegakkan dan menjadikan panduan dalam pembangunan teknologi

Syariat Islam dengan tegas mengharamkan segala perbuatan yang boleh memudaratkan harta seseorang .

Contohnya daripada sudut Penciptaan & Penciptaan Kosmetik Alaf Baru :

1 . Seperti melakukan pembaziran untuk membuat pembedahan wajah untuk kelihatan lebih cantik sedangkan wajah yang telah dikurniakan oleh Allah SWT sudah memadai .

2 . Harta yang dikumpul juga berhak untuk mendapat keberkatan . Matlamat menjadi kaya bukanlah untuk merubah wajah dan berlebihan dalam kecantikkan sedangkan harta tersebut boleh disedekahkan kepada insan yang lebih memerlukan . Hal ini dipandang tinggi dalam kalangan masyarakat supaya harta yang dikumpul tidak dibazirkan ke arah yang salah . Penggunaan kosmetik boleh digunakan menggunakan harta yang ada tetapi tidak boleh berlebihan sehingga berlaku pembaziran dan merubah bentuk fizikal yang sedia ada .

 

 

4.3 Pelaksanaan syariah islamiah dalam kalangan sains teknologi dan kejuruteraan


o   Penerapan islam membawa manusia untuk lebih mengenali allah swt.
o   Segala bentuk kefahaman syariat dalam saintis dan juga golongan teknokrat perlu kukuh demi mencapai objektif dan matlamat dalam perlaksanaan syariat tersebut.
o   Pencampuran sesuatu halal dan haram adalah dalam perlaksanaan sesuatu produk atau apa-apa juga bentuk hasil tidak boleh berlaku kerana segala kaedah yang digunakan hendaklah bersandarkan syariat islam walaupun untuk tujuan pembangunan dan kemajuan.

1.      Mengutamakan yang utama

·          islam menjadikan awlawiyat atau keutamaan dalam melaksanakan sesuatu perkara supaya sempurna dan baik.
·         Maksud yang ingin dismpaikan mengenai mengutamakan itu sebagai perkara yang perlu didahulukan berbanding dengan keperluan.
·         Dapat dijelaskan bahawa tugas seorang doctor adalah mengelakkan sesuatu kemudaratan pesakit demi mencari kemashalatan(membantu menyelamatkan pesakit)adalah sangat diutamakan.
·         Dengan mendahulukan sesuatu perkara yang wajib iaitu solat adalah lebih utama daripada perkara yang tidak atau kurang penting yang sedang dilaksanakan pada ketika itu.
·         Islam mengajar umatnya agar mengutamakan kepentingan ramai adalah wajar didahulukan daipada mendahulukn kepentingn individu itu sendiri.
·         Sebarang kegiatan dalam bidang sains,teknologo dan kejuruteraan perlulah memberikan keutamaan kepada memelihra peranan syariah dalam sains dan teknologi.


2.      Matlamat tidak menghalalkan cara

·         Islam mengakui tetang keperluan untuk membuat kajian terhadap alam dan setiap kejadian dan penciptaan oleh allah swt.
·         Manusia dibenarkan untuk meneroka daratan,lautan dan ruang udara bagi tujuan pengimarahan alam.
·         Syariat menegaskan bahwa setiap operasi untuk menghasilkan ciptaan dan rekaan hendaklah menghormati peraturan dan etika islam.
·         Dalam pengklonan manusia secara parthenogenesis,kaedah-kaedah tersebut adalah haram menurut hokum fiqah kerana bercanggah dengan fitrah yang allah swt ciptakan(Shahrul Hisham,2011).
·         Matlamat yang diingini bertentangan dengan prinsip dan hukum berdasarkan syariat islam.

3.      Melaksanakan kajian menepati syariat

ü  Pelaksanaan syariat dalam sains teknologi dan kejuruteraan mengutamakan nilai keagamaan yang lebih focus kepada etika dan adab dalam usaha membangunkan alam.
ü  Sebarang ciptaan,penemuan,kajian dan penyelidikan sewajarnya mengambil kira tentang kepentingan prinsip dan etika syariat islam.
ü  Kegagalan untuk mematuhi prosedur ini akan menyumbang kepada ketidakstabilan dan kepincangan pengurusan alam.
ü  Sesuatu proses kerja ataupun aktiviti yang hendak dibngunkan perlu melihat kepentingan prinsip syariat islam.






4.      Mencegah lebih baik daripada mengubati

v  Syariat islam menetapkan prinsip pencegahan adalah menjadi keutamaan dalam perlaksanaan sesuatu pekerjaan.
v  Prisip percegahan yang diminta oleh syariat islam adalah untuk menolak dan mengelak berlakunya kerosakan.
v  Sebagai contoh islam mengharamkan perbuatan zina.
v  Islam meletakkan keimanan dan ketaatan kepada allah swt sebagai matlamat dan dasar dalam setiap aktiviti termasuklah mengenai pengurusan maklumat.
v  Kebebasan dalam menyalurkan dan mengakses sebarang maklumat daripada sumber yang terbuka luas bukanlah sesuatu kebebasan yang bersifat mutlak.

5.      Akidah diuatamakan, syariat didahulukan

©      Akidah merupakan tunjang bagi terbentuknya insan terbaik di sisi allah swt.
©      Syariat ialah peraturan allah untuk menjadikan pnduan hidup bagi mengundang rahmat dan berkat.
©      Perlaksanaan aktvitisains teknologi dan kejuruteraan haruslah mendahulukan akidah sebagai teras perpaduan dan segala bentuk penyelidikan.
©      Pada masa yang sama,syariat menjadi suatu keutamaan bagi seluruh perancangan,program dan hasil kajian yang menepati kehendak syariat.

 



4.4 etika islam dalam sains teknologi dan kejuruteraan.


ü  Islam merupakan sistem hidup ciptaan ilahi yang tidak bercampur aduk dengan pemikiran manusia.
ü  Justeru itu, kritirea utama sistem ialah islam fitrah(suci),sempurna,teguh dan abadi.
ü  Etika islam akan menjadi panduan kepada pra saintis dan teknorat muslim.
ü  Kepentingan etika islam dalam bidang sains dan teknologi adalah untuk membentuk sahsiah sesebuah ummah dan golongan saintis agar dapat dilaksankan dengan sempurna.

Etika dan tauhid


©      Segala perkara yang dilakukan oleh seseorang individu muslin akan dihubungkaitkan dengan objektif kehidupan dunia dan kehidupan di akhirat nanti
©      Apabila menyedari bahawa manusia sentiasa diawasi oleh allah swt,seseorang individu akan dapat merasa betapa pentingnya melakukan sesuatu tahap yang terbaik dalam mencapai redha allah swt.
©      Jabatan perdana menteri telah menyediakan panduan etika kerja dalam islam yang diedarkan kepada semua penjawat awam dan swasta untuk mewujudkan pentadbiran dan pengurusan yang lebih cekap dan berkesan.

                             Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, islam diturunkan dengan prinsip-prinsip dan piawaian yang komprehensif untuk diguna pakai dalam apa-apa jua aspek sepanjang zaman. Segala pengkajian manusia menggunakan kebijaksanaan dan intelek yang dianugerahkan oleh Allah dapat merealisasikan prinsip dan falsafah dalam bentuk kehidupan yang sebenar. Walau bagaimanapun, kajian yang dilakukan perlulah berada pada landasan dan piawaian yang telah digariskan oleh Allah SWT sebagai pencipta yang Maha Mengetahui keperluan produk ciptaannya. Pelbagai maklumat negatif, palsu, berbaur fitnah dan virus serta pelbagai kesan yang timbul dalam masyarakat hari ini telah menunjukkan kecelaruan suasana dalam masyarakat yang bermula dengan masalah etika sendiri. Islam pula melihat persoalan etika sebagai hasil kejayaan dalam pemantapan dan perlaksanaan syariat.



Rujukan
Ø  Prinsipsyariahdanetikaislambab4.blogspot.com
Ø  Sainsteknologikejuruteraan98.blogspot.com
Ø  Najwasainsislam.blogspot.com















Comments

Popular posts from this blog

BAB 3: WAHYU SEBAGAI SUMBER SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

BAB 3 : WAHYU SEBAGAI SUMBER SAINS                     TEKNOLOGI & KEJURUTERAAN Sesi : Dis 2017 Kelas : DEM 2 S 2 Bil. Nama Pelajar No. Pendaftaran 1. Ahmad Hidayat Nasution bin Abdollah Amin 06DEM17F1069 2. Syukri Safie bin Selamat 06DEM17F1013 3. Ahmad Syakir bin Sulaiman. 06DEM17F1024 4. Muhammad Salim bin Mathadi 06DEM17F1031 5. Muhammad Al – Afif bin Nasir 06DEM17F1075 Nama Pensyarah : En. Suhaimi bin Samad BAB 3 : Wahyu Sebagai Sumber Sains Teknologi dan Kejuteraan . Pengenalan Sains, teknologi dan kejuteraan merupakan sebahagian daripada ilmu yang terdapat dalam wahyu yang diturunkan oleh Allah SWT melalui al-Quran. Al-Quran ialah sumber intelektual dan spiritual islam yang agung. Kalam Allah SWT ini adala...

BAB 5:KAEDAH FIQAH DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

NAMA AHLI KUMPULAN: KHAIRUL IKHWAN BIN ZARRUDIN(06DEM17F1010) MUHAMMAD FITRI FAHMI BIN MOHD SOBRI(06DEM17F1025) ABDUL AZIZ BIN SULAIMAN(06DEM17F1040) MUHD RIZKY ADHA BIN JASMIN(06DEM17F1045) KHAIRUL HAZIQ SYAHMI BIN KHAIRUHISHAM(06DEM17F1065) KELAS: DEMS2S2 PROGRAM: DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK JABATAN: JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL SESI PENGAJIAN: DISEMBER 2017 KOD NAMA KURSUS: DUA2012 (SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTRAAN DALAM ISLAM)  NAMA PENSYARAH: ENCIK SUHAIMI BIN SAMAD TAJUK PROJEK: BAB 5( Keadah Fiqah dalam Sains Teknologi dan Kejuteraan ) BAB 5: Keadah Fiqah dalam Sains Teknologi dan Kejuteraan Pengenalan Keadah fiqah merupakan satu prinsip umu yang dijadikan sebagai satu panduan umum dalam pembinaan hukum-hukum Islam apabila masalah-masalah baharu yang memerlukan keputusan hukum yang cepat. Prinsip umum ini membolehkan sesuatau masalah baharu yang timbul diselesaikan dengan mudah mengenai hukumnya yang sebenar melaui ...

BAB 1: KONSEP ASAS DALAM ISLAM(1.6-1.10)

NAMA AHLI KUMPULAN: 06DEM17F1047: SITI NURAIN BINTI ROSLI 06DEM17F1052: NURAZIZAH HANA BINTI HANIZAM 06DEM17F1053: SITI NURAIDA IRWARNI BINTI ABU ZARIN O6DEM17F1071: SITI SURAYAH BINTI MENFARI KELAS: DEMS2S2 PROGRAM: DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK JABATAN: JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL SESI PENGAJIAN: DISEMBER 2017 KOD NAMA KURSUS: DUA2012 (SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTRAAN DALAM ISLAM)  NAMA PENSYARAH: ENCIK SUHAIMI BIN SAMAD TAJUK PROJEK: KONSEP ASAS ISLAM (1.6-1.10) Penghargaa n Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT yang maha berkuasa,maha pengasih dan maha penyayang.Selawat dan salam terhadap junjungan kita Nabi Muhammad SAW,keluarga,dan sahabat-sahabat baginda. Kami ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih yang ditujukan kepada: 1.Penerbit dan Pengarang buku teks yang berjudul “Sains Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam”: ·          Mohd Azli Adnan · ...