Skip to main content

BAB 2: SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM



JABATAN: JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL
PROGRAM: DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK
KOD & KURSUS : DUA2012- SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN ISLAM
KELAS: DEM2S2 (DISEMBER 2018)
NAMA PENSYARAH: USTAZ SUHAIMI BIN SAMAD

AHLI KUMPULAN:
-KHAIRUNNISA’IZZATI BINTI YUSNI                 (06DEM17F1027)
-NURUL SHAHIDA BINTI NOR ASIKIN                (06DEM17F1004)
-UMI SYAKIRA BINTI MOHAMMAD YUSOFF    (06DEM17F1034)
-NURUL AINA BINTI MOHD AZHAR                    (06DEM17F1061)






PENGHARGAAN


Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izinNya dapatlah kami menyiapkan tugasan untuk subjek Sains Teknolonogi dan Kejuruteraan dalam Islam.

            Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih diucapkan kepada Ustaz Suhaimi bin Samad pensyarah JPA kerana telah banyak memberikan bimbingan dan nasihat sehingga tugasan ini dapat disiapkan. Penghargaan dan terima kasih juga, kami ucapkan kepada rakan-rakan seperjuangan yang telah bnyak memberi sokongan dan bantuan bagi melengkapkan tugasan projek ini.

            Akhir sekali, terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang telah membantu kami sama ada secara langsung atau tidak langsung bagi menyiapkan tugasan projek ini.Semoga Allah SWT memberikan balasan yang lebih baik. Amin



















BAB 2

SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM

PENGENALAN
Tradisi Islam adalah untuk melahirkan para sainstis berteknologi Muslim yang beriman dan berakhlak. Islam menolak kemajuan teknologi tanpa akhlak dan sains yang menolak spiritual. Sains dalam pandangan Barat beranggapan sumber wahyu tidak diperlukan berasaskan prinsip logos dan mitos. Logos ialah satu penemuan yang paling ampuh hasil daripada eksperimen, manakala mitos pula umpama khayalan yang tidak wujud dan tidak dapat dibuktikan secara dan konkrit

DEFINISI
Sains dan teknologi kejuteraan tidak dapat dipisahkan dengan bidang ilmu dalam Islam. Dalam bidang sains, sains ialah satu usaha manusia untuk menghuraikan sesuatu dengan tepat dan secara kuantitatif mengenai alam tabii dan perjalannannya melalui pengamatan, hipotesis dan eksperimen yang benar. Antara konsep dalam sains ialah hokum, sebab dan akibat. Dalam hal ini, sains dan Islam sama-sama berpegang kepada prinsip bahawa alam ini bersifat konseptual, iaitu sesuatu yang boleh difahami dan dimengerti

SAINS DARI ASPEK BAHASA DAN ISTILAH
Ø  Perkataan sains berasal daripada bahasa inggeris iaitu science
-          Bahasa latin perkataan ini dikenali sebagai scio,scire atau science yang bermaksud pengetahuan
-          Berdasarkan Encarta Encyolopedia sains ialah Systematized knowledge in any field, but applied ususally to the organization of objectively verifiable sense experience
-          Sains menurut English Oxford Dictionary ialah suatu cabang ilmu yangmengkaji sekumpulan penyataan terbukti atau dengan fakta-fakta yang ditinjau dan disusun secara bersistem serta dihimpun dalam bentuk-bentuk hokum-hukum umum.
-          Sains dalam skop yang luas bermaksud ilmu-ilmu yang diperolehi secara sistematik berdasarkan pengalaman deria yang dapat dibuktikan secara objektif.
-          Selain itu, sains juga dapat didefinisikan sebagai satu ilmu yang dihasilkan melalui proses cerapan ( iaitu analisis dengan menggunakan pacaindera) serta fahaman yang dilahirkan


Ø  Sains dari aspek istilah ialah suatu ilmu yang dihasilkan secara cerapan dan fahaman ataupun huraian yang sistematik mengenai sesuatu kejadian tabii atau alam semula jadi yang berlaku melibatkan penggunaan intelek di samping kaedah yang dapat diukur (kuantitif)
-          Sains juga adalah suatu ilmu yang diperolehi secara metodologi sainstifik (Hairudin Harun , 2007)
-          Selain itu, sains ilmu adalah ilmu mengenai kajian yang yang rasional dan empirical yang tidak berkaitan dengan wahyu, intuisi, emosi, dan perkara-perkara agama.


SAINS DARI ASPEK KEILMUAN ISLAM
Ø  Sains islam berasakan wahyu dan akal
Ø  Bidang ini menjadikan wahyu sebagai sumber rujukan tertinggi kerana wahyu dating daripada Allah SWT tanpa batasan, sedangkan akal ialah perkara yang terbatas
Ø  Sains dalam Islam ialah sains yang berkonsepkan tauhid yang mematuhi prinsip-prinsip yang ditetapkan oleh Allah SWT melalui rasul-Nya
Ø  Selain itu, satu maklumat atau fakta atau bukti bagi menjelaskan sesuatu kebenaran
Ø  Sains Islam dikaitkan dengan cabang ilmu pengetahuan yang sistematik bertitik tolak daripada sesuatu sebab dan akibat yang bolehdiuji dan dikaji kebenarannya.
Ø  Sains Islam turut , menggabungkan unsur-unsur metafizik (ketuhanan) dan fizik, ilmu aqli dan naqli serta ilmu intelek dan wahyu






SAINS DALAM ISLAM MERANGKUMI TIGAKATEGORI



TEKNOLOGI DARI ASPEK BAHASA DAN ISTILAH

*      Perkataan (teknologi) berasal daripada bahasa Greek , iaitu Techonologisia dan bahasa Yunani , iaitu techne yang bermaskud seni, kemahiran atau rekaan (Hairudin Harun 2007) .
*      Teknologi ialah salah satu sains gunaan berkaitan ilmu sains yang digunakan bagi matlamat atau tujuan yang praktikal. Secara etimologinya, teknologi berasal daripada bahasa Yunani iaitu techne dan logos. Techne ialah seni (art) kerja tangan atau keterampilan. Maka, tekno disesuaikan dengan maksud kemahiran teknik atau hasil atau tujuan yang praktikal. Secara etimologinya, teknologi berasal daripada bahasa Yunani iaitu techne dan logos. Techne ialah seni (art) kerja tangan atau keterampilan. Maka, tekno disesuaikan dengan maksud kemahiran teknik atau hasil kerja



KEADAAN-KEADAAN TEKNOLOGI


 





PENGGUNAAN PELBAGAI SUMBER SEPERTI PENGETAHUAN, KEMAHIRAN, PROSES, TEKNIK, PERALATAN DAN BAHAN UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH

TEKNIK-TEKNIK YANG MELIPUTI KAEDAH, BAHAN-BAHAN, PERALATAN DAN PROSES-PROSES UNTUK MENYELESAIKAN

PENGGUNAAN BERBAGAI-BAGAI KAEDAH DAN TEKNIK PEMBUATAN BARANG ATAU PERKHIDMATAN YANG DIHASILKAN MELALUI REKAAN SAINS UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH

























TEKNOLOGI DARI ASPEK KEILMUAN ISLAM
*      Teknologi dalam islam ialah satu cabang ilmu praktikal, untuk mencapai tujuan praktikal sebenar, bertunjangkan tauhid kepada Allah SWT
*      Dalam sejarah sains islam, istilah yang bertetapan dengan teknologi ialah istilah sina’ah yang bermaksud dengan teknik menggunakan pengetahuan sains.
*      Teknologi dalam Islam bertujuan memberi kemudahan dan kemakmuran kepada manusia.
*      Tujuan tersebut adalah berbentuk teknologi yang memberikan manfaat tanpa mengandungi unsur-unsur kerosakkan serta tidak terkeluar daripada etika dan prinsip-prinsip dasar Islam

TEKNOLOGI INI MERUJUK KEPADA DUA KEMAHIRAN IAITU :
*      Kemahiran dalam bidang pembuatan atau pengeluaran
*      Kemahiran dalam bidang arkitek dan kejuteraan
KEJUTERAAN DARI ASPEK BAHASA
*      Kejuteraan termasuk dalam bidang sains gunaan (applied science) yang berkaitan dengan teori asa dengan mereka bentuk sesuatu hasil keperluan dan kegunaan yang boleh memberi khidmat kepada manusia.
*      Kejuteraan ialah salah satu aplikasi saons untuk memenuhi keperluan dan kehendak manusia dengan menggabungkan pengetahuan,matematik dan pengalaman untuk membentuk serta mereka cipta suatu objek atau proses
*      Kejuteraan juga ialah satu disiplin, seni,kemahiran,kerjaya, dan teknologi yang menggunakan kaedah sainstifik ,ekonomi,matematik,social, dan ilmu amali bagi mereka bentuk serta membina struktur, mesin, peralatan,system bahan dan prosesnya.
*      Kejuteraan ialah satu bidang yang memerlukan kepakaran yang dipersembahkan melalui amalan sains gunaan, mamtematik,fizik dan sains social.
*      Tuntasnya, kejuteraan boleh dilihat dalam beberapa aspek, iaitu kejuteraan awam,kejuteraan mekanikal,kejuteraan aeroangkasa, kejuteraan aeronatik, kejuteraan elektronik, kejuteraan bahan, kejuteraanrobotik dan kejuteraan elektrik

KEJUTERAAN DARI ASPEK KEILMUAN ISLAM
*      Kejuteraan ialah satu disiplin ilmu yang berkaitan dengan kepandaian dalam penggunaan teknologi secra efisyen bagi tujuan kebaikan kepada manusia.
*      Kejuteraan dalam islam digunakan untuk membantu manusia memenuhi tugas sebagai khalifah secara lebih berkesan
*      Kajian-kajian telah menunjukkan sumbangan para sarjana dan jurutera islam tersebar ke Benua Eropah , khususnya Andalus (Sepanyol) dan Itali
*      Dalam bidang kejuteraan awam , penciptaan kubah dan menara masjid membuktikan kefahaman dan kemahiran jurutera dan sarjana islam
*      Rekaan-rekaan menarik juga dapat dihasilkan dengan segala kemahiran dan kefahaman ilmu para sarjana islam dalam segala bidang kejuteraan pada zaman itu apabila menggabungkannya dengan rekaan seni-seni halus
*      Pada abad  ke-8M , jurutera-jurutera islam telah mempelajari teknologi membuat kertas dan mendirikan beberapa buah kilang kertas di Samarqand dan Baghdad
*      Perkembangan semasa di Malaysia, turut mendorong permintaan yang tinggi terhadap profesion kejuteraan.
*      Isu ini dapat dilihat hamper setiap hari jawatan kosong sebagai jurutera diiklankan didalam akhbar-akhbar tempatan dan media elektronik

CIRI-CIRI SAINS ISLAM
*      Sains islam adalah satu antiti yang tidak boleh dipisahkan kerana setiap cabang ilmunya yang saling melengkapi dan merujuk kalimah tauhid
*      Sains islam telah mencapai kegemilangan dalam pelbagai bidang seperti ilmu astronomi dan ilmu seni bina pada zaman perkembangan islam bermula pada abad ke-7M sehingga abag ke – 16M
*      Sains islam bergerak di atas paksi akidah membawa satu mesej agung , iaitu mentauhid dan mengagungkan Pencipta alam semesta


CIRI-CIRI SAINS ISLAM:
*      Keagamaan
*      Saintifik
*      Universal
*      Bersepadu
*      Harmoni
KEAGAMAAN
*      Ciri pertama ini mununtut sains Islam menerima wahyu sebagai sumber utama penyuburan dan pengembangan ilmu.
*      Setiap kajian ke atas sains adalah berpaksikan wahyu dan analisis akal manusia.
*      Kaedah, teknik serta proses penyelidikan yang melibatkan sains tabii adalah berteraskan petunjuk-petunjuk
*      Niai-nilai baik atau buruk dan pahala atau dosa merupakan asas utama sains yang berfungsi dalam kehidupan manusia.
*      Hukum sebab mysabab dan penyelidikan sebagai satu ibadat merupakan destini akhir kajian sains untuk mencari bukti kebebasan Allah SWT.
*      Sains dalam islam terikat dengan batasan hokum dan etika islam. Saintis dan teknokrat yang Berjaya ialah mereka yang mematuhi segala suruhan, meninggalkan larangan setra menyeru kepada kebaikan
*      Walaupun mereka ialah golongan teknokrat yang mampu mengkaji alam dengan keupayaan yang mereka miliki, namun mereka masih berpegang dan terikat dengan batas-batas hukum dan ketika yang telah digariskan dalam islam
*      Hal ini, menunjukkan bahawa saintis dan golongan teknokrat yang baik adalah mereka yang beriman kepada Allah SWT dan berupaya untuk membawa masyarakat kepada Allah.




SAINTIFIK
*      Sains dalam Islam menggunakan kaedah empirical yang diperkenalkan oleh saintis Islam sejak abad ke-7M.
*      Dengan adanya formula dan alat-alatan yang berbentuk klinikal dan telah diuji di dalam makmal, maka kaedah-kaedah sistematik dapat diwujudkan.
*      Pendekatan yang saintifik berasaskan roh keilmuan Islam telah melahirkan para saintis (berstatus maha guru) dalam bidang-bidang yang pelbagai.

UNIVERSAL
*      Sains Islam adalah bersifat universal atau sejagat kerana bukan sahaja dihasilkan oleh Muslim semata-mata, malah bukan Muslim.
*      Tiada batasan demografi dan geografi dalam bidang kajian sains.
*      Sesiapa sahaja yang mampu menghasilkan sesuatu kebaikan dan mendatangkan kemanfaat kepada alam, maka dialah yang layak digelar saintis Islam.
*      Bidang kajian sains juga tidak mengenal batasan tajuk dan arena.
*      Apa-apa jua perkara yang menyumbang kepada kebaikan dan menolak kemudaratan, maka itulah hakikat sains Islam.


BERSEPADU
*      Tiada istilah pemisahan antara ilmu sains atau bukan sains.
*      Tuntutan kepada mempelajari dan menggunakannya adalah tertakluk kepada fardu ain atau fardu kifayah.
*      Setiap kajian atau operasi dalam Sains Islam mengambil kira sifatnya yang menyeluruh dan saling berkait.
*      Kajian fizikal adalah berhubung terus dengan kajian metafizikal.
*      Elemen ketuhanan tidak boleh dipisahkan dengan elemen-elemen yang nyata dan sahih.
*      Kesemua aktiviti sains tertakluk kepada sudut pandangan yang bersepadu dan saling berhubungan.


HARMONI
*      Harmoni bermaksud tiada percanggahan antara sains dan agama.
*      Agama terpakai untuk menyelaraskan segala aktiviti kajian, penyelidikan dan tadbir urus hidup manusia.
*      Sains pula berfungsi sebagai mekanisme untuk mengeksplorasi dan membongkar rahsia alam fizikal dan metafizikal.
*      Perkaitan antara dua perkara yang berlawanan hendaklah bergerak secara harmoni.
*      Keharmonian antara dua entiti, iaitu duniawi dan ukhrawi perlulah dipupuk secara seimbang demi mencari reda Allah serta semua kajian yang dijalankan adalah untuk menuju kepada matlamat yang sama, iaitu pengabdian diri kepada Allah SWT.


PERANAN SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM

1.      Membantu manusia mengenali Allah SWT sebagai pencipta alam
a)Ayat al-Quran banyak menyebut dan menggalakkan manusia untuk berfikir, menyelidik dan mengkaji alam
b)Kewujudan alam ini adalah sebagai tanda kewujudan dan kebesaran Pencipta
c)Islam menetapkan bahawa sebarang perkara yang melibatkan kajian sains hendaklah berada dalam kerangka dan panduan syariat bagi tujuan kebaikan manusia
d)Dapatan sains Islam menjadikan saintis lebih dekat kepada Allah SWT dan sebaliknya dapatan sains Barat lebih menjadikan manusia bongkak dan jauh dariapada Allah SWT
e)Teknologi dan kejuruteraan Islam lebih mendidik hati dan fikiran manusia tentang keagungan Allah SWT melalui kecanggihan sesuatu ciptaan manusia, sementara teknologi dan kejuruteraan Barat sekadar untuk menunjukkan kehebatan daya fikir manusia untuk kepentingan diri

2.      Membantu manusia supaya bertafakur

a)Penyelidikan sains teknologi dalam Islam membawa seseorang kepada sifat-sifat tafakur dan memberi kesedaran kepada manusia melalui penggunaan akal

b)Penyelidikan sains melalui wahyu-wahyu membawa kepada penerimaan kebesaran Allah SWT serta gabungan wahyu dan akal merupakan kelebihan sains Islam


3.      Membantu pelaksanaan syariat

Kajian sains dan teknologi dalam Islam adalah didorong oleh kepentingan dalam pelaksanaan syariat Islam. Pelaksanaan syariat akan berjalan lancer sekiranya masyarakat Islam membangunkan suatu peraturan dalam perhubungan antara satu sama lain. Kepentingan untuk mengatur beberapa hubungan ini boleh dilihat melalui hubungan manusia dengan Allah SWT, hubungan manusia sesame manusia serta hubungan manusia dengan alam.


4.      Menentukan dan membuat ramalan tentang sesuatu perkara

Melalui hasil kajian sains, manusia dapat menentukan tarikh dengan melakukan pencerapan, contohnya tarikh awal puasa, tarikh perayaan dan lain-lain. Manusia juga dapat menggunakan akal dan pengetahuannya untuk meramal perubahan cuaca.





5.      Membugar budaya berkarya dan berinovasi

Dengan mengkaji alam dan sains teknologi, secara tidak langsung manusia dapat menghasilkan suatu karya dan mencipta sesuatu melalui kajiannya.


6.      Dapat membantu manusia dalam memenuhi keperluan material dan kehidupan seharian yang diperlukan

Penciptaan sains dan teknologi secara tidak langsung memenuhi keperluan asasi manusia sperti makanan, tempat tinggal, pakaian, pendidikan, perubatan, pengangkutan dan lain-lain. Selain itu, kehidupan manusia menjadi lebih selesa serta dapat memenuhi keperluan dharuyiyat dan hajiyat manusia itu sendiri.


IMPAK/KESAN SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

Jika dilihat, bidang sains, teknologi dan kejuruteraan sebenarnya tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain. Ilmu ini juga sebenarnya mempunyai perkaitan antara dunia Islam silam dan masa ini. Kemajuan teknologi kini merupakan sebahagian daripada matlamat dan kepentingan hidup seseorang yang dapat memperkukuh keimanannya kepada Allah SWT. Dalam hal ini, tidak dapat menafikan bahawa sains teknologi dan kejuruteraan sangat penting, terutama pada dunia hari ini.


IMPAK PENGABAIAN SAINS DAN TEKNOLOGI KE ATAS UMAT ISLAM

Sains dan Teknologi merupakan satu keperluan kepada survival umat untuk merealisasikan Islam sebagai satu system yang dinamik dan berdaya maju. Kehebatan Islam terzahir dalam penghasilan produk dan tatacara tadbir urus yang mengutamakan maksud syariat.





IMPAK PENGABAIAN MENGIKUT BIDANG TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

BIDANG
HURAIAN
Bidang Sosial
Ø  Umat Islam akan ketinggalan jauh berbanding dengan umat dan bangsa lain yang lebih maju.
Ø  Umat Islam akan dipandang hina dan diperkotak- katikkan oleh bangsa beragama lain.
Bidang Ekonomi
Ø  Umat Islam bergantung pada kuasa asing.
Ø  Kebanyakan penguasaan bidang ekonomi dan teknologi akan didominasi oleh bangsa asing.

Bidang Politik
Ø  Umat Islam akan ditindas dan seterusnya dijajah oleh bangsa dan agama lain.
Ø  Umat Islam menjadi masyarakat tidak berdikari untuk memimpin negaranya sendiri.
Bidang Pendidikan
Ø  Penerapan dan pelaksanaan sains teknologi dan kejuruteraan akan terpisah daripada nilai-nilai agama yang sebenar.
Ø  Unsur-unsur kesepaduan ilmu dengan agama sudah tidak wujud lagi.
Ø  Pelaksanaan sistem pendidikan yang dilaksanakan adalah secara dualisme.
Bidang Sains, Teknologi dan Kejuruteraan
Ø  Umat Islam bergantung pada sains dan teknologi Barat yang akan menimbulkan masalah kepada umat Islam sendiri.
Ø  Memberi keuntungan yang besar kepada dunia teknologi Barat sendiri.
Ø  Umat Islam semakin mundur dan malas untuk mencipta teknologi baharu yang boleh digunakan oleh umat sejagat.










  KEBAIKAN DAN KEBURUKAN SAINS DAN TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN TERHADAP UMAT ISLAM MENGIKUT BIDANG

PERTAHANAN



TEKNOLOGI MAKLUMAT

KEBAIKAN:
-          Jalan dakwah terbuka luas ( alternative medan dakwah)
-          Maklumat dapat dicapai dengan pantas dan dapat berhubung antara satu sama lain tanpa sempadan.
-          Membolehkan semua lapisan masyarakat mendapat maklumat dengan begitu mudah.

KEBURUKAN:
-          Generasi muda terpengaruh dengan kelebihan teknologi.
-          Teknologi mengabaikan nilai-nilai murni.
-          Pengubahsuaian terhadap sesuatu fakta atau gambar akan berlaku.

BIO-TEKNOLOGI























PENGKLONAN

KEBAIKAN:
-          Memberi pengetahuan baharu pada manusia

KEBURUKAN :
-          Disalahgunakan oleh pihak tertentu.
-          Menyimpang dari landasan agama yang sebenar kerana menyalahi dan melanggar ciptaan Allah SWT.


PERUBATAN (STEM CELL)

KEBAIKAN:
-          Banyak kelebihannya dalam membantu mengatasi pelbagai penyakit.


KEBURUKAN:
-          Penggunaan embryonic stem cell bakal disalahgunakan untuk kegunaan pengklonan manusia.


TEKNOLOGI LASER

KEBAIKAN:
-          Menggantikan peranan kabel dengan fiber optic untuk bidang komunikasi dan perindustrian.
-          Maklumat yang dihantar adalah lebih cepat dan tepat serta meminimumkan kehilangan data.

KEBURUKAN:
-          Penyelewengan penggunaan akan berlaku.
-          Mudah diubah suai oleh golongan yang mahir dan pakar.








2.6        PENCAPAIAN TAMADUN ISLAM DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN                                                                         KEJURUTERAAN
KEPERLUAN UNTUK MENGKAJI SEJARAH DAN KAITANNYA DENGAN SAINS
TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

1.Menjadi contoh dan teladan
    àKisah para nabi dalam al-Quran bukan sekadar paparan, sebaliknya mengajak manusia berfikir tentang pengalaman lalu sebagai teladan kepada generasi seterusnya.

2. Mengesahkan kebenaran al-Quran
     àSegala kisah yang diceritakan di dalam al-Quran bertujuan mengesahkan bahawa al-Quran ialah kitab yang diwahyukan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW sebagai panduan hidup manusia.
3. Satu kaedah untuk manusia berfikir
    àBermula dengan daya fikir dan disusuli dengan kefahaman, maka manusia akan menganalisis setiap episod dalam sejarah sebagai bahan berfikir yang berstatus tindakan berimpak dan membina motivasi manusia.
4. Untuk membenarkan janji baik dan buruk daripada Allah SWT
    àJatuh bangun serta berjaya atau gagalnya sesuatu perkara merupakan sebuah janji yang ditepati Allah SWT.













TEKNOLOGI KAUM TERDAHULU DAN PENGAJARAN DARIPADA PERISTIWA YANG BERLAKU
Kaum Terdahulu
Pencapaian Teknologi
Balasan Kealpaan
Kaum ‘Ad (Kaum Nabi Hud)
      Pakar dalam membina bangunan yang tinggi-tinggi tiangnya.
      Merupakan kaum yang sangat kuat dan kukuh dari segi sistem pemerintahannya.
      Allah SWT telah membinasakan mereka kerana ingkar kepada perintah-Nya.
      Allah membinasakan mereka dan bangunan-bangunan yang tinggi dengan ribut kencang.
Kaum Thamud (Kaum Nabi Soleh)
      Kepakaran dalam memahat batu-batu besar yang dapat dilihat dilembah (Wadil-Qura, iaitu tempat tinggalnya).
      Mereka telah dibinasakan oleh Allah SWT dengan satu letusan suara yang sangat menggemparkan pada waktu pagi.
      Mereka dibinasakan dengan petir yang sangat dahsyat.
Teknologi Firaun
      Kepakarannya pada masa itu adalah menguasai bangunan-bangunan kukuh.
      Negeri mereka dibinasakan
      Kaum ini telah ditenggelamkan oleh Allah SWT akibat kesombongan dan keingkaran mereka.








SEJARAH SAINS DAN TEKNOLOGI PADA ZAMAN RASULULLAH SAW DAN ZAMAN KERAJAAN ISLAM
Kronologi Zaman
Pencapaian
Zaman Rasulullah SAW
      Meletakkan asas dalam sains dan teknologi berdasarkan suluhan syariat.
      Sains yang berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan hadis.
      Sains Islam bertapak di Madinah dan Mekah.
Zaman Khulafa’ al-Rasyidin
      Perluasan wilayah sehingga ke Romawi dan Parsi. Kemunculan persenjataan dan peralatan perang yang lebih efektif.
      Zaman pertembungan sains Islam dengan Yunani, Parsi dan Romawi.
Zaman Kerajaan Umayyah
      Perkembangan ilmu sains sudah mula meluas.
      Terciptanya beberapa teknologi seperti perkapalan, alat peperangan dan pertanian.
Zaman Kerajaan Abbasiyyah
      Munculnya Pusat Sains Islam di Baghdad.
      Munculnya cendekiawan muslim yang ramai.
Zaman Kerajaan Islam di Andalus
      Pusat-pusat sains dan intelektual muncul di kota seperti Cordova, Granada dan Seville.
      Sains teknologi dan kejuruteraan bertambah meluas dan berimpak tinggi.









TOKOH ISLAM DAN SUMBANGAN MEREKA
TOKOH ISLAM
SUMBANGAN
AL-RAZI (865-925M)
      Zakaria al-Razi dan di barat dikenali sebagai Rhazes.
      Dilahirkan di Ray berhampiran dengan Taheran Parsi.
      Beliau telah menghasilkan banyak karya.
      Karya yang paling mahsyur adalah berkaitan penyakit campak dan cacar,iaitu kitab al-Hawi, kitab yang paling terkenal ialah kitab Tib al-Mansur dan kitab al-Tib al-Ruhani.
AB-RAHMAN AL-SUFI(903-986M)
      Beliau ialah tokoh dalam bidang astronomi.
      Ab Rahman berjaya mengkatalogkan lebih daripada 1000 jenis bintang.
      Beliau memperkenalkan nama-nama bintang ,iaitu al-ghurab(al-qorab),al-Dabara (adbera),Agrab(acrab),al-Adi(al-Gedi),al-Tair (Altair) dan Dhanah(Deneb)
YAQUB IBNI ISHAQ AL-KINDI(800-873M)
      Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq al-Kindi.
      Dilahirkan di kufah
      Beliau hidup sezaman dengan saintis Islam hebat,iaitu al-Khawarizmi.
      Beliau seorang yang pakar dalam bidang astronomi,falsafah,matematik, fizik khususnya geometri,muzik dan saintis ulung pada ketika itu.
ABU AL-NASR AL-FARABI(870-950M)
      Beliau dilahirkan di perkampungan Farab,Turkistan dan berketurunan Farsi.
      Beliau belajar sambil bekerja selama 41 tahun.
      Beliau pakar dalam bidang sains,falsafah,mantik,sosiologi,perubatan,matematik dan muzik.
ABU RAIHANAL-BIRUNI(362-442H/973-1051M)
      Abu Raihan al-Biruni.
      Dilahirkan di luar Kota Khwarazm,Bandar Khiva pada tahun 362 H/973 M.
      Beliau merupakan penuntut kepada Abu al-Wafa’.
      Antara karya  al-Biruni ialah kitab Al-Athar al-Baqiy’ah,Al-Hind, dan Al-Tafhimim.







SUMBANGAN SAINS DAN TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN KEPADA INSTITUSI INTELEKTUAL ISLAM


1.UNIVERSITI DAN INSTITUSI PENDIDIKAN
 -wujudnya universiti-unversiti di wilayan timur antaranya Universiti al-  Azhar,university di Andalus,contohnya Universiti Granada,Universiti Cordova dan Universiti Seville
 2.PERPUSTAKAAN
 -Wujudnya Baitul Hikmah yang didirikan oleh Khalifah Harun al-Rasyid di Baghdad.                      Hasil sumbangan beliau,lahirlah golongan penterjemah yang mahir,agen penukaran budaya dan pemindahan teknologi.
3.KEJURUTERAAN AWAM
-teknologi bangunan mempunyai kaitan rapat dengan seni bina. Ia berjaya menonjolkan teknologi seni bina Islam yang mengagumkan seperti Masjid Al-Aqsa di Jerusalem dan juga Masjid Ummayad di Damascus yang dibina pada kurun ke-7M

4. TEKNOLOGI KEJURUTERAAN JALAN RAYA DAN JAMBATANDAN JAMBATAN
-pembinaan jambatan Shahristan di Isfahan,Iran amat dikagumi pada kurun ke-12M. Keistimewaannya ialah jambatan ini mempunyai pintu gerbang yang sangat banyak dan bersegmen
5. KEJURUTERAAN HIDROLOGI
- Pada zaman pemerintahan Umar Abdul Aziz,beliau telah mengarahkan pembinaan terusan yang panjangnya 10km untuk mengalirkan air Sungai Furat ke Bashrah sebagai punca air kerana berlakunya kemarau yang panjang.




PENUTUP
Al-Quran menjelaskan dan menunjukkan pentingnya sejarah dan hubungannya dengan kewujudan tamadun manusia melalui peristiwa serta contoh umat terdahulu yang benar-benar berlaku dan perlu dijadikan pengajaran kepada kita pada hari ini. Dianggarkan sebanyak 1000 ayat mengenai kisah-kisah nabi terdahulu dan rasul sebelum ini seperti menceritakan hebatnya kerajaan Thamud, Kaum 'Ad,Kaum Madyan dan juga mengenai keingkaran Firaun laknatullah. Islam merupakan sistem hidup yang berperanan mengurus alam dan segala keperluan makhluk berdasarkan panduan syariat melalui amalan terbaik daripada Nabi Muhammad SAW. Asas bagi segala kemajuan berdasarkan sains teknologi dan kejuruteraan adalah membawa kepada kebaikan,menolak kejahatan serta kepayahan dan nilai tambah kepada kualiti kehidupan manusia. Segalanya menjurus kepada mengabadikan diri kepada Allah SWT. Kejayaan para sarjana islam pada masa lampau dalam pelbagai bidang adalah kerana islam menganjurkan umatnya meneroka alam untuk memakmurkan tadbir urus kehidupan manusia bagi membina kebahagiaan di dunia dan diakhirat.




LAMPIRAN





- Membuat rujukan pada buku Sains Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam
- Mencari maklumat di http://www.slideshare.sainsteknologiislam.com









        

Comments

Popular posts from this blog

BAB 3: WAHYU SEBAGAI SUMBER SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

BAB 3 : WAHYU SEBAGAI SUMBER SAINS                     TEKNOLOGI & KEJURUTERAAN Sesi : Dis 2017 Kelas : DEM 2 S 2 Bil. Nama Pelajar No. Pendaftaran 1. Ahmad Hidayat Nasution bin Abdollah Amin 06DEM17F1069 2. Syukri Safie bin Selamat 06DEM17F1013 3. Ahmad Syakir bin Sulaiman. 06DEM17F1024 4. Muhammad Salim bin Mathadi 06DEM17F1031 5. Muhammad Al – Afif bin Nasir 06DEM17F1075 Nama Pensyarah : En. Suhaimi bin Samad BAB 3 : Wahyu Sebagai Sumber Sains Teknologi dan Kejuteraan . Pengenalan Sains, teknologi dan kejuteraan merupakan sebahagian daripada ilmu yang terdapat dalam wahyu yang diturunkan oleh Allah SWT melalui al-Quran. Al-Quran ialah sumber intelektual dan spiritual islam yang agung. Kalam Allah SWT ini adala...

BAB 5:KAEDAH FIQAH DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

NAMA AHLI KUMPULAN: KHAIRUL IKHWAN BIN ZARRUDIN(06DEM17F1010) MUHAMMAD FITRI FAHMI BIN MOHD SOBRI(06DEM17F1025) ABDUL AZIZ BIN SULAIMAN(06DEM17F1040) MUHD RIZKY ADHA BIN JASMIN(06DEM17F1045) KHAIRUL HAZIQ SYAHMI BIN KHAIRUHISHAM(06DEM17F1065) KELAS: DEMS2S2 PROGRAM: DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK JABATAN: JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL SESI PENGAJIAN: DISEMBER 2017 KOD NAMA KURSUS: DUA2012 (SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTRAAN DALAM ISLAM)  NAMA PENSYARAH: ENCIK SUHAIMI BIN SAMAD TAJUK PROJEK: BAB 5( Keadah Fiqah dalam Sains Teknologi dan Kejuteraan ) BAB 5: Keadah Fiqah dalam Sains Teknologi dan Kejuteraan Pengenalan Keadah fiqah merupakan satu prinsip umu yang dijadikan sebagai satu panduan umum dalam pembinaan hukum-hukum Islam apabila masalah-masalah baharu yang memerlukan keputusan hukum yang cepat. Prinsip umum ini membolehkan sesuatau masalah baharu yang timbul diselesaikan dengan mudah mengenai hukumnya yang sebenar melaui ...

BAB 1: KONSEP ASAS DALAM ISLAM(1.6-1.10)

NAMA AHLI KUMPULAN: 06DEM17F1047: SITI NURAIN BINTI ROSLI 06DEM17F1052: NURAZIZAH HANA BINTI HANIZAM 06DEM17F1053: SITI NURAIDA IRWARNI BINTI ABU ZARIN O6DEM17F1071: SITI SURAYAH BINTI MENFARI KELAS: DEMS2S2 PROGRAM: DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKATRONIK JABATAN: JABATAN KEJURUTERAAN MEKANIKAL SESI PENGAJIAN: DISEMBER 2017 KOD NAMA KURSUS: DUA2012 (SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTRAAN DALAM ISLAM)  NAMA PENSYARAH: ENCIK SUHAIMI BIN SAMAD TAJUK PROJEK: KONSEP ASAS ISLAM (1.6-1.10) Penghargaa n Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT yang maha berkuasa,maha pengasih dan maha penyayang.Selawat dan salam terhadap junjungan kita Nabi Muhammad SAW,keluarga,dan sahabat-sahabat baginda. Kami ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih yang ditujukan kepada: 1.Penerbit dan Pengarang buku teks yang berjudul “Sains Teknologi dan Kejuruteraan dalam Islam”: ·          Mohd Azli Adnan · ...